شنبه ۳ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۳:۱۸
ادغام تمامي «كتاب سال»‌ها براي پرهيز از موازي‌كاري

نويسنده اثر برگزيده دهمين كتاب سال حوزه با توجه به حجم گسترده برگزاري همايش‌هاي كتاب سال بيان كرد: اگر تمامي كتاب سال‌ها در قالبي واحد و منسجم برگزار شوند، علاوه بر پرهيز از موازي‌كاري، داوري آثار نيز دقيق‌تر انجام مي‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمين دكتر علي نصيري در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، درباره كتاب سال حوزه اظهار داشت: با توجه به تمامي تلاش‌هايي كه از سوي اجراكنندگان و داوران اين عرصه صورت مي‌گيرد، به نظر مي‌رسد سامان‌بندي دقيق‌تري نيز در اين زمينه مي‌تواند انجام شود.

وي با بيان اين موضوع كه «برخي همايش‌ها جنبه موازي‌كاري دارند»، افزود: اگر تمامي كتاب سال‌هاي كشوري، حوزه، دانشجويي و ... با يكديگر ادغام شوند و در قالب يك كتاب سال كه دربر دارنده بخش‌هاي گوناگون است، اجرا شوند، مي‌توان تا حد زيادي به انسجام سنجش‌ها و جلوگيري از موازي‌كاري اميدوار بود.

حجت‌الاسلام و المسلمين دكتر نصيري، يكي از مشكل‌هاي بررسي آثار كتاب سال‌ها به ويژه كتاب سال حوزه را در بخش داوري آن دانست و پيشنهاد داد در اين زمينه مسوولان مي‌توانند با تدوين چارچوب‌ها، قواعد و قوانين‌ جديد، سلامت داوري را تا حد بالايي تضمين كنند.

نويسنده مجموعه كتاب‌هاي «معرفت» با توجه به هدف نهايي برگزاري كتاب سال‌هاي گوناگون متذكر شد: اگر اثري كتاب‌ سال شناخته مي‌شود، بايد به جامعه معرفي شود. متأسفانه اكنون شرايط به گونه‌اي شده است كه پس از اعلام نتايج، گاهي نه سراغي از مؤلف گرفته مي‌شود و نه حمايتي از او صورت مي‌گيرد.

وي با اعتقاد به اين كه نويسندگان برتر كتاب سال حوزه بايد در چرخه حمايتي قرار گيرند، اشاره كرد: بسياري از اين مؤلفان، در اوج گمنامي درخشيدند. نويسنده‌اي كه برگزيده شده است، بايد تشويق و حمايت شود. بايد بهانه‌اي داشته باشيم تا فردي كه نبوغش را نشان داد، مانند شهاب، تنها يكبار ندرخشد. 

قرآن‌پژوه معاصر درباره برگزيده‌شدن اثر تأليفي خود با عنوان «رابطه متقابل کتاب و سنت» در دهمين كتاب سال حوزه اظهار داشت: اين اثر تحقيقي، حاصل هشت سال پژوهش و تفكر است. اين نوشتار از همان ابتدا و به صورت مقاله‌، رابطه «دين، كتاب و سنت» را بررسي مي‌كند.

حجت‌الاسلام و المسلمين دكتر علي نصيري از اثر خود به عنوان «فكري نوظهور در جهان شيعه و سني» ياد كرد و افزود: تاكنون اثري با اين موضوع تدوين نشده است كه از نگاهي متفاوت، رابطه ميان منابع انرژي ديني را بررسي كند.

وي الگوي اساسي اين نوشتار را بر مبناي يك نظريه ذكر كرد و يادآور شد: در اين كتاب، تعامل «كتاب و سنت» در چهار بخش نظري با عنوان‌هاي «قرآن محوري، قرآن منبري»،‌ نظريه «سنت محوري»(عقايد گروهي از اخباريان شيعه)، نظريه «قرآن محوري و سنت‌مداري» (كه علامه طباطبائي نيز آن را مطرح كرد) و نظريه «دوگانه‌ محوري»، ارزيابي مي‌شوند.

حجت‌الاسلام و المسلمين دكتر علي نصيري درباره محتواي اثر تأليفي خود بيان داشت: در اين نوشتار، قرآن و سنت را به مثابه دو منبع انرژي دانسته‌ام كه هر دو در عين استقلال، با يكديگر تعامل دارند. سنت در برابر قرآن سه نقش اساسي دارد؛ ثبت آموزه‌هاي قرآني، تبيين آموزه‌هاي اجمال قرآن و نقش نوگستري. 

وي متذكر شد: جامعيت دين را بايد براساس دو منبع قرآن و سنت جست. هر دو در كنار هم نقش تكميلي دارند و تصوير جامع و كاملي از دين را ترسيم مي‌كنند. 
 
نويسنده برگزيده كتاب سال حوزه در تأليف اثر پژوهشي خود به بيش از 500 منبع مراجعه كرده و اكنون در حال تدوين كتاب‌هاي «روش‌شناسي تفسير قرآن» و «نهاد همسرگزيني» است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط