شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۴:۳۹
هویت جوانان، مساله‌اي ملی است

نویسنده کتاب «جوان و بحران هویت» گفت: بحث هویت جوانان مانند اوقات فراغت آنها، مساله‌اي ملی است و پرداختن به آن تنها به خانواده و آموزش و پرورش اختصاص ندارد._

دکتر محمدرضا شرفی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: سیاست‌گذاران فرهنگی جامعه باید برنامه‌های معینی برای حل بحران هویت میان جوانان تنظیم کنند.

وی افزود: در صورت برنامه‌ریزی در اين زمينه، مانند آموزش‌های فرهنگ شهروندی و ترافیک اجتماعی، به سوالات جوانان پاسخ داده می‌شود و ذهن کنجکاو جوانان ارضا خواهد شد.

استاد دانشگاه تهران افزود: عنوان كتاب را به دلیل ویژگی‌های خاص نسل جوان امروزي که ریشه در بحران‌های هویتی دارد، انتخاب كرده‌ام.

دکتر شرفی برخی از ویژگی‌های بحران هویت جوانان را این‌گونه عنوان کرد: بی‌هدفی، فقدان آرمان و انگیزه و منفی‌گرایی که در برخی جوانان مشهود است، حقیقت واحدی به نام بحران هویت را تشكيل مي‌دهد. به طور مثال وقتی جوان تحرک لازم برای رسیدن به اهداف خود را ندارد و هدف از زندگی را نمی‌داند، دچار بحران هویت شده است.

وی درباره انگیزه خود از تالیف این کتاب گفت: با شرکت در جلسات بحث و انتقاد جوانان و شنیدن سوالات آنها، پی‌بردم برخي از جوانان جواب سوالات بنیادین بشر نظير  هدف از زندگی و فضایی که در آن به سر می‌برند را نمی‌دانند.

مدرس رشته فلسفه تعلیم و تربیت افزود: پرسش‌های بنیادین در ذهن جوانان نقش مي‌بندد. ولی گاهي پاسخ درستی به آنها داده نمي‌شود، سوالاتی درباره فلسفه هستی و مرگ در سنین جوانی. 

وی با بیان این که «این سوالات باید قبل از ازدواج، اشتغال و رفتن به دانشگاه پاسخ داده شود» بیان داشت: مفهوم و معنای زندگی که مربوط به تکوین هویت است، باید در سنین پایین تشريح شود چون با شفاف شدن این مسایل، خود به خود پاسخ بسیاری از سووالات در ذهن جوان داده می‌شود.

دکتر شرفی مخاطبان اصلی اين کتاب را جوانان و اطرافیانشان دانست و تاکید کرد: افرادي مانند مربیان، مشاوران و برنامه‌ریزان مسایل جوانان که می‌توانند ارتباط موفقی با جوانان برقرار کنند، مخاطبان این اثرند.

وی در پاسخ به این سوال که «چرا در کتاب بیشتر از دیدگاه‌های نظریه‌پردازان خارجی استفاده شده است» تصریح کرد: این نظریه‌پردازان هویت و ویژگی‌های آن را بررسی کرده‌اند و حتي تعریف افرادي مانند اریکسون، با تکیه بر فرهنگ اسلامی ارائه شده است.

نویسنده کتاب «جوان و بحران هویت» دراین باره افزود: همچنين از گفتار بزرگان دین و رهبران اسلامی مانند امام خمینی(ره) و شخصیت‌هایی که ندای بیداری ملت‌های مسلمان را سر دادند، مطالبي را به کتاب اضافه کرده‌ایم.

وی با بیان این که «در این کتاب سعی شده راهکارهایی برای حل مشکلات ارایه شود» افزود: آسیب‌شناسی آفت‌ها در بحران هویت و آسیب‌زدایی بحران‌ها از جمله مباحث اين اثرند.

استاد دانشگاه تهران که علاوه بر این کتاب، بیست و سه عنوان کتاب ديگر نيز تالیف کرده است، کتاب‌هاي «فلسفه تربیتی اسلام با رویکردی تطبیقی به برخی از مکاتب فلسفی معاصر» و «مهارت‌های زندگی در محضر سیره نبوی» را نیز در دست انتشار دارد.
 
شرفی درباره کتاب «مهارت های زندگی در محضر سیره نبوی» گفت: این کتاب در شش جلد درباره 12 مهارت زندگی به سفارش یونسکو به سازمان جوانان، تالیف می‌شود و من در آن به سیره عملی اسلام پرداخته‌ام.

چاپ پنجم کتاب «جوان و بحران هویت» به قلم محمدرضا شرفي، به تشريح مشكلات جهان كنوني و چالش‌هاي هويتي جوانان مي‌پردازد و ضمن تشريح وضعيت هويتي، پاسخ‌هايي نيز در اين زمينه ارائه مي‌كند.
اين كتاب در هشت فصل با عناوين مباني هويت، هويت فردي، هويت خانوادگي، هويت ملي، هويت ديني، هويت اجتماعي، هويت فرهنگي و هويت تمدني تدوين شده است.
 
کتاب‌های تاریخ فلسفه، پیروزی فکر، تاریخ جامع ادیان، روان‌شناسی کمال، رشد شخصیت، جوانان از دیدگاه امام خمینی(ره)، روان‌شناسی بزرگ، سیری در نهج البلاغه، برخی از منابع تاليف این کتاب را تشکیل مي‌دهند. 

كتاب «جوان و بحران هويت» در شمارگان 2000 نسخه، 220 صفحه و بهاي 22000ريال روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها