شنبه ۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵
شانزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت خراسان رضوی برگزار می‌شود

شانزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت خراسان رضوی با شعار «قرآن، خانواده، زندگی» از امروز چهارم فروردین ماه تا ۱۱ فروردین ماه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان رضوی، محمد حسین‌زاده،‌ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، با اشاره به اینکه شانزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت استان در مشهد و ۳۳ شهرستان استان برگزار می‌شود، افزود:  این نمایشگاه از ۴ تا ۱۱ فروردین مصادف با ۲ تا ۹ ماه مبارک رمضان در محل دائمی نمایشگاه‌های آستان قدس رضوی واقع در باب الجواد حرم مطهر دایر است.

 
وی خاطرنشان کرد: سیاست ما در معاونت قرآن و عترت و با همکاری سایر دستگاه‌های متولی، این است که جلسات محفلی قرآن درسطح استان تقویت شود. جلساتی که سال‌ها پر رونق برگزار شده و هنوز هم هست و تلاش می‌کنیم رونق خود را حفظ کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به ضرورت انعکاس محافل قرآنی نوجوانان و جوانان در رسانه‌ها اشاره کرد و افزود: این جوانان موتور‌های پیشران آینده کشور هستند و دل‌های پاک آن‌ها آماده پذیرش معارف است که متاسفانه در مورد آنها کم کاری کردیم.

وی تصریح کرد: تلاش ما بر این است که هر آنچه در نمایشگاه قرآن حضور خواهد داشت باید ارتباط مشخصی با قرآن داشته باشند. به عنوان مثال برخی از غرفه‌ها کاملا قرآنی هستند و می‌توان در همان نگاه اول به قرآنی بودن آن‌ها پی برد و متوجه شد، اما برخی ازغرفه‌ها به گونه‌ای هستند که مخاطب در نگاه اول ارتباط آن را با قرآن لمس نکند که در این صورت غرفه مورد نظر باید به تولید محتوابپردازد تا در این صورت مخاطب بتواند ارتباط آن غرفه را با قرآن درک کند.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اضافه کرد: به عنوان مثال در غرفه عفاف و حجاب برای ارتباط بیشتر این غرفه با قرآن باید یک آیه از قرآن کریم که درباره این موضوع است را در غرفه خود داشته باشند و این موضوع نیز در غرفه‌های دیگر باید دیده شود.

ایجاد غرفه «وقت و نذر» 

وی ایجاد غرفه «وقت و نذر» را از دیگر ویژگی های نمایشگاه شانزدهم دانست و گفت: در قالب آن، مبالغی برای برقراری جلسات سنتیقرآن در نقاط محروم استان و خرید قرآن برای این جلسات اختصاص پیدا خواهد کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی همچنین با انتقاد از این که هیچ بودجه و اعتباری برای برگزاری نمایشگاه در نظرگرفته نشده است، خاطرنشان کرد: نمایشگاه قرآن مشهد با وجود خیل زائران حرم مطهر رضوی اهمیت بسزایی دارد و اهمیت آن اگر ازنمایشگاه بین المللی قرآن در تهران بیشتر نباشد، کمتر نیست، اما هیچ بودجه و اعتباری برای آن در نظر گرفته نشده است.

وی افزود: برگزاری این نمایشگاه در استان نیز با همراهی افراد و دستگاه‌های دلسوزی بوده است که دغدغه فرهنگ قرآنی داشتند و دراین میان رسانه ها باید بودجه و اعتبار لازم برای برگزاری چنین محافلی را از دستگاه‌های ذیربط کشوری پیگیری کنند.

مشارکت ۲۷ دستگاه اجرایی در نمایشگاه قرآن  

معاون  قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌ رضوی نیز با اشاره به اینکه نمایشگاه قرآن مشهد با شعار «قرآن،خانواده، زندگی» برگزار خواهد شد،  افزود: در شانزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت خراسان رضوی ۲۷ دستگاه اجرایی با نهاد بهصورت مستقیم یا غیرمستقیم مشارکت داشته اند.  

وی ابراز کرد: این دوره از نمایشگاه در ۲۳ بخش برپا می‌شود که شامل بخش‌هایی چون موسسات و تشکلات مردمی، بین‌الملل، هنری وسینمایی، صنایع خلاق، بخش مربوط به فعالیت و دستاوردهای قرآنی ادارات و سازمان‌ها، کمیته فرهنگ و رسانه و ناشران قرآن و عترت،حوزوی و دانشگاهی، کمیته کودک و نوجوان، بخش عفاف و حجاب و خانواده قرآنی، کمیته فرهنگ و هنر مساجد و ترویج فرهنگ اقامهنماز است.

 معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌ رضوی عنوان کرد: در برخی از مناطق مشهد و برخی از شهرستان‌ها ایننمایشگاه توسط اتحادیه موسسات قرآن و عترت استان و با همکاری شهرداری برپا می‌شود که این نمایشگاه می‌تواند الگویی برایادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی همه شهرستان‌ها در سطح استان باشد.

اجرای تئاتر مرتبط با موضوع قرآنی

صمدی بیان کرد: در این دوره از نمایشگاه برنامه‌هایی مثل نشست‌ها، سحری‌خوانی و چاوش‌خوانی، پخش فیلم و انیمیشن‌های قرآنی،برگزاری کارگاه‌های خوشنویسی، هنرهای تجسمی، نمایشگاه عکس از حرم مطهر رضوی و ارائه آخرین تولیدات و دستاوردهای مد ولباس اسلامی را خواهیم داشت.

وی اجرای تئاتر مرتبط با موضوع قرآن و رضوی، محفل انس با قرآن، کرسی های تلاوت، کتابت قرآن، جنگ قرآنی، رونمایی از محصولاتو تازه های کتاب قرآنی و ارایه مشاوره های قرآنی را از برنامه های جنبی این نمایشگاه عنوان کرد.  صمدی با بیان اینکه نمایشگاه قرآن و عترت مشهد از ساعت ۱۷ تا ۲۲:۳۰ دقیقه آماده بازدید زائران و مجاوران است، افزود: وسیله ایاب و ذهاب نیز فراهم شده و مردم می توانند از اقصی نقاط شهر به نمایشگاه قرآن و عترت بیایند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها