شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۳
«شاخص‌های دولت مطلوب اسلامی» روانه بازار شد

براساس دیدگاه رهبر انقلاب، در مسیر برقراری تمدن اسلامی، هم‌اکنون در مرحله دولت اسلامی هستیم و در این کتاب تلاش شده ویژگی‌های دولت مطلوب اسلامی براساس آیات قرآن و روایات اهل‌بیت تبیین گردد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «شاخص‌های دولت مطلوب اسلامی»، تألیف محمد حاجی ابوالقاسم دولابی، نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری و نماینده روابط بین رئیس‌جمهور و حوزه‌های علمیه، توسط شرکت چاپ و نشر بین‌الملل منتشر شد.

بر اساس دیدگاه رهبر انقلاب، هدف نهایی انقلاب اسلامی، برقراری تمدن اسلامی است و در این مسیر از مرحله استقرار نظام اسلامی عبور کرده و هم‌اکنون در مرحله سوم از مراحل تمدن‌سازی که همان دولت اسلامی است، متوقف شده است.

برای ساخت دولت اسلامی به معنای دولتی که فرایندهای حاکم بر آن، و رئوس برنامه‌هایش، اسلامی باشد، ابتدا لازم است با مراجعه به قرآن کریم و روایات اهل‌بیت(ع)، و با روش استنطاق، سرفصل‌های دولت اسلامی را تبیین گردد. کتاب «شاخص‌های دولت مطلوب اسلامی» تلاشی در همین راستا است که با کار گروهی و جست‌وجوی گسترده در قرآن کریم و روایات، اهم مطالب مورد نیاز برای ساخت دولت اسلامی را استخراج و در پنج فصل تبیین کرده است.


در فصل اول اصول برنامه‌ریزی در دولت اسلامی مورد توجه قرار گرفته است؛ نویسنده در فصل دوم به اهم برنامه‌های دولت اسلامی در ذیل عناوین اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و تربیتی پرداخته است؛ در فصل سوم به ویژگی‌های کارگزار تراز از منظر قرآن اشاره شده است؛ در فصل چهارم سیره چند کارگزار نمونه مانند حضرت سلیمان و یوسف و ذوالقرنین مورد اشاره قرار گرفته و نهایتا در فصل پنجم به موضوع انتخابات در نظام اسلامی پرداخته شده است.

در هر مبحث با بهره بردن از آیات قرآن کریم و توضیح و تکمیل آیه با استفاده از دیدگاه مفسران بزرگ قرآن و نیز با استعانت از روایات اهل‌بیت در ذیل هر موضوع، تلاش شده تا امتداد اجتماعی آیات و مصداق‌یابی آن در دوره معاصر متناسب با هر موضوع انجام پذیرد. همچنین در اغلب مباحث به تناسب مورد، به سخنان آیت‌الله خامنه‌ای نیز اشاره و استشهاد گردیده است.

گفتنی است این اثر در همایش کتاب سال حکومت اسلامی توسط مجلس خبرگان رهبری شایسته تقدیر شناخته شده است. «شاخص‌های دولت مطلوب اسلامی»، تألیف محمد حاجی ابوالقاسم دولابی، در 182 صفحه، با شمارگان 1000 نسخه، به‌تازگی توسط شرکت چاپ و نشر بین‌الملل روانه بازار شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها