دوشنبه ۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۶
دانشگاه علوم پزشکی تهران در آموزش فارسی به دانشجویان خارجی مشارکت جدی دارد

معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران تأکید دارد که این دانشگاه به طور جدی دغدغه‌مند افزایش سطح دانش و معلومات دانشجویان خارجی خود در حوزه زبان و ادبیات فارسی است.

محمدحسین آیتی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با اشاره به اینکه اکنون 1411 دانشجوی خارجی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، تخصص و فوق تخصص در رشته‌های مختلف دانشگاه علوم پزشکی تهران تحصیل می‌کنند، گفت: این دانشجویان در مدت تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی مهارت‌های چهارگانه زبان‌آموزی یعنی خواندن، نوشتن، مکالمه و درک مطلب را می‌آموزند و آموزش صحیح آنها را برای سهولت ارتباط با بیماران و سایر دانشجویان دنبال می‌کنیم.

معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه اخیرا تفاهم‌نامه‌ای برای توسعه وضعیت آموزش زبان فارسی دانشجویان خارجی این دانشگاه با بنیاد سعدی منعقد شده، توضیح داد: دانشجویان خارجی دانشگاه علوم پزشکی از 51 کشور مختلف میهمان ما هستند و برای این مخاطبان خاص تاکنون توانسته‌ایم چهار عنوان کتاب تخصصی تالیف کنیم که محوریت آنها آموزش اصطلاحات ویژه پزشکی برای کاربرد روزمره است. به عنوان نمونه دانشجوی خارجی وقتی با اصطلاح سرماخوردن و آمپول زدن مواجه می‌شود نمی‌تواند با این عبارات ارتباط برقرار کند که این کتاب‌ها می‌تواند یاری‌رسان وی باشد.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر در طرحی که به‌زودی پیاده‌سازی خواهد شد، از قابلیت‌های هوش‌مصنوعی برای دانشجویان خارجی دانشگاه علوم پزشکی تهران استفاده می‌کنیم. در این طرح زبان‌آموز با استفاده از عینک سه بعدی در فضای مجازی وارد درمانگاه‌های تخصصی می‌شود و موظف است به پرسش‌های استاد خود به زبان فارسی در زمینه تخصصی خود پاسخ دهد. اعتبار و مقدمات اجرای این طرح فراهم شده و تا هشت ماه دیگر اجرایی خواهد شد.

آیتی در پایان گفت: تمام دانشجویان پذیرش شده خارجی دانشگاه علوم پزشکی تهران موظف هستند تا زمان شروع به تحصیل یک دوره آموزش فارسی مقدماتی را پشت سربگذارند و اجرای تمام این طرح‌ها گامی از سوی این دانشگاه برای کمک به ارتقای زبان و ادبیات فارسی در کشورهای مختلف است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها