جمعه ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۴
شاعران آیینی جان تشنگان حقیقت علوی را با سروده‌هایشان سیراب کنند

آیت‌الله کریمی جهرمی در دیدار با شاعران آیینی کشور گفت: شاعران آیینی جان تشنگان حقیقت علوی را با سروده‌هایشان سیراب کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، نشست ادبی «روضه رضوان» از سوی دبیرخانه دائمی شعر و ادبیات آیینی، در آستانه میلاد حضرت علی(ع)، با حضور آیت‌الله کریمی جهرمی، محمدعلی مجاهدی پدر شعر آیینی و جمعی از شاعران آیینی کشور در نکوداشت مرحوم آيت‌الله العظمی صافی گلپایگانی برگزار در  دفتر آیت‌الله کریمی جهرمی برگزار شد.
 
آیت‌الله کریمی جهرمی با اشاره به نظر اسلام درباره اهمیت شعر، گفت: آیه شریفه «و لقد آتینا لقمان الحکمه» برای آگاهی از نظر اسلام درباره اهمیت شعر و شاعری کفایت می‌کند، چرا که «ان من الشعر لَحِکمه».
 
وی افزود: نتیجه کنار هم گذاشتن این دو بیان درباره اهمیت شعر این می‌شود که بخشی از حکمتی که به اولیای الهی و علما و دانشمندان بزرگ داده می‌شود، تراوش قریحه و ذوق شعری آنهاست؛ آن هم اشعاری که در توحید و ولایت الهی و ولایت اهل‌بیت عصمت و طهارت مخصوصاً ولایت علی (ع) سروده شود.
 
 این مرجع عالیقدر تقلید افزود: اشعاری که در مدح یعسوب‌الدین امیرالمومنین (ع) قرائت شد، پر از کنایات، استعاره‌ها، لطایف، ظرایف و ذوقیاتی بود که در بالابردن حکمت در جان مردم اثر بسیاری دارد.
 
استاد سطح عالی حوزه علمیه خطاب به شاعران آیینی بیان کرد: مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی در کتاب جامع الاحادیث‌الشیعه آورده است که امیرالمومنین(ع)  همواره دوست داشتتد که مردم، شعر ابوطالب را تدوین کرده و بازگو کنند و همیشه سفارش می‌فرمودند که این اشعار را به فرزندان خود بیاموزید تا کودکان شما اشعار ابوطالب را خوانده و فرا گیرند.
 
وی تاکید کرد: قدر خودتان و این نعمت ذوق و قریحه خدادادی را بدانید و جان تشنگان حقیقت علوی را با سروده‌هایتان سیراب کنید.
 
در بخش دیگری از این محفل محمدعلی مجاهدی به تجلیل از مرحوم آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی پرداخت و گفت: آیت‌الله صافی که از ذوق و قریحه بالایی برخوردار بودند؛ هم خودشان سروده‌های بسیار زیبایی در وصف امیرالمومنین(ع) دارند و هم به تشویق و ترغیب شاعران علوی بسیار اهتمام داشتند‌. ان‌شاءالله خداوند ایشان و همه ما را مورد عنایات حضرت امیر قرار دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها