دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۹
همایش «چشم‌انداز منطقه‌ای میراث راه ابریشم» برگزار می‌شود

همایش «چشم‌انداز منطقه‌ای میراث راه ابریشم» به همت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، همایش «چشم‌انداز منطقه‌ای میراث راه ابریشم» سه‌شنبه 11 بهمن ساعت ساعت 9 تا 17 در تالار اجتماعات موزه ملی ایران برگزار می‌شود.

در این همایش دانشوران، عالمان، پژوهشگران، دانشجویان و علاقه‌مندان با ارائه آثار علمی، در قالب مقاله، در این همایش شرکت می‌کنند.

راه ابریشم محدوده گسترده‌ای از سرزمین‌ها و فرهنگ‌ها، از شرق تا غرب را شامل می‌شود که به‌واسطه روابط دور و دراز تاریخی، برخوردار از اشتراکات فرهنگی و تمدنی شده‌اند و میراث بازمانده از همسایگی‌ها، هم‌زبانی‌ها، تبادلات و مراودات انسانی، در شناخت ظرفیت مفهوم و گستره راه ابریشم قابل مطالعه و بازاندیشی است.

این راه که از شرق دور آغاز شده، با گذار از فلات ایران به سرزمین‌های غربی متصل می‌شد، از میان دشت‌ها، صحراها کوه‌ها، جنگل، دریا و رودخانه‌هایی می‌گذشت. در دامن این طبیعت متنوع، شهرها، روستاها، سکونت‌گاه‌های موقت، منزلگاه‌های کاروانی و استحکامات قرار داشتند که به فراخور موقعیت، در تعامل با این رویدادها و جریان حیاتی این راه تاریخی واقع می‌شدند.

راه ابریشم جز اینکه می‌تواند از راه مشاهده و تفکر در میراث و مصادیق فرهنگی و تاریخی نگاه به گذشته را تعمق بخشد، امروز نیز نقش تعیین کننده و استراتژیک در گسترش روابط فرهنگی، اقتصادی و سیاسی کشورهای واقع در حوزه راه خواهد داشت.

مفهوم راه ابریشم و عوامل اثرگذار در شکل‌گیری زیرساخت‌های آن، هم‌زیستی فرهنگ‌ها در راه ابریشم و چشم‌انداز پیشِ‌رو در روابط منطقه‌ای در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، گردشگری، ...، میراث شهرها، روستاها، مناظر فرهنگی و میراث‌طبیعی واقع در حوزه راه ابریشم، میراث معماری، بویژه مستحدثات بین‌راهی در حاشیه راه ابریشم، پژوهش‌ها و کاوش‌های باستان‌شناسی و باستان‌سنجیِ مواد فرهنگی در مناطق حوزه راه ابریشم، میراث‌فرهنگی ناملموس(مردم‌شناسی، زبان و گویش، هنر و صناعت و ...)، تجارب حفاظت و مرمت آثار تاریخی فرهنگی ، فناوری‌های نو در شناسایی و ثبت آثار، محورهای همایش«چشم‌انداز منطقه‌ای میراث راه ابریشم، هم‌زیستی فرهنگ‌ها» را تشکیل می‌دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها