دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۹
کتاب «زندگی با هفتخوان‌اش شیرین است» منتشر شد

کتاب خاطرات خودنوشت، رحمت‌الله فتاحی، استاد شناخته‌شده دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد با عنوان «زندگی با هفتخوان‌اش شیرین است» منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان رضوی، کتاب «زندگی با هفتخوان‌اش شیرین است» شامل «حکایت‌های کوتاه ازتلخ و شیرین یک زندگی» در هفت فصل، شامل هفت دوره از زندگی نویسنده (از تولد تا پس از بازنشستگی) است.
 
نویسنده با ظرافت، زندگی خود را به هفت دوره تقسیم کرده و هر دوره را عنوانِ فصلی از کتاب قرار داده است. عنوان اصلی کتاب نیزتعریضی بر همین هفت دوره زندگی اوست.
 
کتاب شامل دو پیشگفتار، یک مقدمه، هفت فصل و یک پیوست است. پیگفتارِ نخست با عنوان «بر شانه غول‌ها»، به قلم همسر نویسنده،خانم دکتر مهری پریرخ است که در آن بهره‌هایی را که از خواندن کتاب نصیب خوانندگان می‌شود، به بهترین وجه شرح داده شده است.

پیشگفتار دوم با عنوان «چرا سرگذشت نامه خودم؟» از آنِ نویسنده کتاب است که در آن به بیان هدف و فلسفۀ نگارش کتاب پرداخته ودر خلال آن دیگرآثاری را که از سوی دیگران درباره زندگی و شرح خدمات علمی و حرفه‌ای او نوشته شده، معرفی کرده است.
 
«خانواده من در یک قاب» در حکم مقدمه کتاب است که نویسنده در آن پیش از گزارش روایت زندگی خود، به معرفی مختصر اعضایخانواده و موقعیت و جایگاه خانوادگی خویش پرداخته است.
 
پس از آن نویسنده، سرگذشت خود را در هفت فصل (دوره) شرح داده است.  او هر دوره از زندگی خود را  به صورت اپیزودهایی مستقل با قلمی شیوا و خواندنی قلمی کرده است. هر فصل (دوره) از کتاب متشکل از چندین داستان کوتاه از زندگی اوست؛ داستان‌های کوتاه واقعی که عنوان‌های آن‌ها خالی از ظرافت‌های ادبی نیست و اغلب بسیار جذاب است و خواننده از مطالعه آن محظوظمی‌گردد. پیوست کتاب نیز به صورتِ عکس و تصویر، مراحل و دوره‌های مختلف زندگی او را به نمایش گذاشته است.
 
رهیافت مطالعه این کتاب، در کنار لذت بردن از سرگذشت‌های خواندنی، درس‌هایی درباره زندگی شخصی و آموختن از تجربیات زندگیحرفه‌ای و اجتماعی یک استاد برجستۀ از دانشگاه فردوسی مشهد خواهد بود. در این زمینه می‌توان با نویسندۀ پیشگفتار نخست کتاب همنوا شد و گفت: «این اثر گنجینه باارزشی برای آگاهی، شناخت و انتخاب روش زندگی است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها