پنجشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۳
یدالله مفتون امینی درگذشت

یدالله مفتون امینی، شاعر پیشکسوت اهل شاهین‌دژ استان آذربایجان‌غربی، در سن 96 سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، یدالله مفتون امینی، شاعر پیشکسوت، پنج‌شنبه ‌10 آذرماه در سن 96سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت.
 
زنده‌یاد امینی، زاده 1305 در شاهین‌دژ از توابع استان آذربایجان‌غربی متولد شد، او که در شعر مفتون تخلص می‌کرد، پس از گذراندن دوران دبستان و دبیرستان در تبریز، به تهران آمد و وارد دانشگاه شد.
 
مرحوم امینی دانش‌آموخته رشته حقوق قضایی از دانشگاه تهران بود و از سال ‌1328 تا 1359 در وزارت دادگستری مشغول به کار بود.
 
امینی در آغاز راه، شاعری کلاسیک بود اما بعدها به‌ویژه در سال‌های پس از انقلاب به قالب‌های نو روی آورد. وی علاوه بر طبع‌آزمایی در زبان فارسی، سروده‌هایی نیز به‌زبان ترکی دارد.

مفتون از مریدان و شیفتگان و دوستان نزدیک استاد شهریار بود و شعر «آخرین سلطان عشق» را تقدیم کرده و شهریار را افتخار شعر شرق معرفی کرد.

در دوره انقلاب و دفاع مقدس اشعاری با اسم مستعار تقدیم شهدای جبهه کرده است و  او بعد از انقلاب اسلامی بیشتر شناخته و جایگاهش معرفی شد و در سال ۱۳۹۵ نشان درجه یک هنری از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد و از دست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد.
 
دریاچه، کولام، انارستان، عاشقلی کروان، فصل پنهان، سپید خوانی روز، عصرانه در باغ رصدخانه، بومرنگ، آجی چای و من، خزان و تو  از جمله آثار این شاعر برجسته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها