چهارشنبه ۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۸
آریاپارت با «آموزش و پرورش سوادکوه» به عرصه نشر آمد/ تاثیر مشروطه بر گسترش مدارس ابتدایی

کتاب «تاریخ آموزش و پرورش در سوادکوه» اثر کاظم شکوهی شورمستی از سوی انتشارات آریاپارت منتشر شد. این اثر ضمن بررسی نسبتا کوتاهی از تاریخ آموزش و پرورش ایران در فصل اول کتاب، به موضوع آموزش و پرورش در مازندران و سوادکوه پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «تاریخ آموزش و پرورش در سوادکوه» اثر کاظم شکوهی شورمستی از سوی انتشارات آریاپارت منتشر شد. 

این اثر ضمن بررسی نسبتا کوتاهی از تاریخ آموزش و پرورش ایران در فصل اول کتاب، به موضوع آموزش و پرورش در مازندران و سوادکوه پرداخته است. در این کتاب علاوه بر موضوعاتی نظیر شکل‌گیری نخستین مدارس در سوادکوه، از دبیرستان‌ها و هنرستان سوادکوه هم شرح جامعی آمده است. مدارس سپاهی دانش، مدارس یادبود، و شرح مفصل از برخی دبستان‌ها از بخش‌های جذاب این کتاب است. در این اثر که به صورت نفیس منتشر شده است بیش از 400 عکس تاریخی ارائه شده است. 

این کتاب شرح می‌دهد که پس از وقوع انقلاب مشروطه و دگرگونی‌های حاصل از آن، تلاش برای برپایی مدارس در ایالات و ولایات ایران به طور جدی مورد توجه قرار گرفت. هرچند بروز رخدادهای پی‌درپی سیاسی و ناآرامی‌های اجتماعی در آن سال‌ها مجالی برای تأسیس یک مدرسه پابرجا باقی نمی‌گذاشت، اما در شهرهای مازندران چون ساری و بارفروش مدارسی به راه افتاد.

به نظر می‌رسد در آن دوران بنیان نهادن مدرسه در مناطق کوهستانی مانند سوادکوه ضرورتی عاجل به حساب نمی‌آمد. با این وجود، تاسیس اداره معارف مازندران در سال 1300 نقطه آغازی برای سروسامان دادن به وضع مدارس نواحی مازندران بود. بنیان نهادن مدارس در ایالات و ولایات در دوران رضاشاه شتاب قابل ملاحظه‌ای گرفت و مدارس سوادکوه از همین زمان آغاز به کار کردند. چنان‌که در این کتاب به خوبی به تصویر کشیده شد، این روند در دهه‌های بعدی سرعت روز افزونی به خود گرفت. 

کتاب «تاریخ آموزش و پرورش سوادکوه» در 1000 نسخه در قطع خشتی و کاغذ گلاسه روانه بازار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها