یکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۷
اهدای وسایل شخصی مرضیه حدیدچی(دباغ) به کتابخانه ملی

برخی از وسایل شخصی مرضیه حدیدچی(دباغ) در انتهای برنامه بزرگداشت «بانوی پولادین» از سوی دخترانش به سازمان سازمان اسناد و کتابخانه ملی اهدا شد. این وسایل شامل چند جلد کتاب درباره مرضیه حدیدچی(دباغ)، دستخط، ساعت و قاب بود که قرار است در تالار تخصصی زنان کتابخانه ملی نگهداری شود. 

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم گرامیداشت سالروز درگذشت مرضیه حدیدچی (دباغ) از زنان مبارز و فرمانده سپاه همدان در دوران دفاع مقدس در قالب برنامه «بانوی پولادین» یکشنبه 29 آبان در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تالار حکمت برگزار شد.

در این برنامه دختران بانو دباغ، علیرضا مختارپور، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، مصطفی رحماندوست، نویسنده، دکتر محسن کاظمی، پژوهشگر تاریخ شفاهی، حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، رئیس اندیشگاه کتابخانه ملی، مریم اردبیلی، مشاور امور بانوان شهرداری و چهره‌های دیگری حضور داشتند.

در پایان برنامه بزرگداشت «بانوی پولادین» برخی از وسایل شخصی مرضیه حدیدچی (دباغ) از سوی دخترانش به سازمان سازمان اسناد و کتابخانه ملی اهدا شد. این وسایل شامل چند جلد کتاب درباره مرضیه حدیدچی(دباغ)، دستخط، ساعت و قاب بود که قرار است در تالار تخصصی زنان کتابخانه ملی نگهداری شود. 

مرضیه حدیدچی معروف به «دباغ» از جمله زنان مسلمان و پیشرو در مبارزه علیه رژیم شاه است که آگاهانه و معتقدانه پای به میدان مبارزه گذاشت و در این راه بر سختی‌ها و مشقات فراوانی صبر کرد. زندگی او مملو از مخاطرات و حوادث کوچک و بزرگ، دلبستگی‌ها و دلزدگی‌ها، تمایلات روحی و روانی و عقلانی، انتخاب‌های اعتقادی و آزمایش‌های الهی است، که بیان حتی گوشه‌هایی از آن برای تاریخ انقلاب اسلامی مفید و مغتنم است.

در کتاب «خاطرات مرضیه حدیدچی(دباغ)» اثر دکتر محسن کاظمی که خیلی سخت و با تلاش‌های زیاد به ثمر رسیده است، سعی شده که متن گفته‌ها و خاطرات دباغ بدون تغییر ماهوی و تا جای ممکن با رعایت تقدم و تأخر زمانی رویدادهای تاریخی مرتب و منظم شود. خاطرات دباغ حکایت و واگویه‌ای است در دامنه زمانی تولد تا پیروزی انقلاب که در آن برخی مصایب و مسائل مبتلا به مبارزین نشان داده شده است، اما به لحاظ اهمیت منحصر به فرد دو مقطع از زندگی دباغ (فرماندهی سپاه همدان و عزیمت به مسکو برای ابلاغ پیام امام به گورباچف) این دو برهه نیز به این مجموعه افزوده شده است. 

کتاب خاطرات «مرضیه حدیدچی(دباغ)» اثر دکتر محسن کاظمی از جمله کتاب‌هایی بود که در میان وسایل شخصی دباغ به کتابخانه ملی اهدا شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها