یکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۵
2 کتابخانه عمومی سیار در فارس به بهره‌برداری رسید

استاندار فارس در آیین بهره‌برداری از دو کتابخانه‌های عمومی در فارس، بر ضرورت ایجاد کتابخانه‌های عمومی سیار و همراهی خیرین در این نهضت و توسعه کتابخانه‌های عمومی تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، آیین افتتاح کتابخانه‌های عمومی سیار «زنده یاد حسین روزی‌طلب» شهرستان شیراز و «دشت‌گل» شهرستان داراب، یکشنبه (29 آبان‌ماه) در ادامه برنامه‌های هفته کتاب در استان فارس با حضور آیت‌الله سیدعلی اصغر دستغیب، عضو مجلس خبرگان رهبری؛ محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس؛ لطف‌الله شیبانی، فرماندار شیراز؛ محمدحسن اسدی، شهردار شیراز؛ محمودرضا طالبان، مدیرکل راه و شهرسازی فارس، جمعی از مدیران استانداری فارس، اعضای مجمع خیرین و خیرین کتابخانه‌ساز استان فارس برگزار شد.
 
راه‌اندازی کتابخانه سیار کاری بسیار اساسی و بنیادین است
آیت‌الله سیدعلی‌اصغر دستغیب، عضو مجلس خبرگان رهبری در آیین افتتاح کتابخانه‌های سیار با تاکید بر اینکه راه‌اندازی کتابخانه سیار کاری بسیار اساسی و بنیادین است، گفت: در جمهوری اسلامی ایران، حوزه فرهنگ از مسائل زیربنایی است؛ بنابراین کار تاسیس کتابخانه سیار مخصوصا برای نقاط محروم بسیار تاثیرگذار است، زیرا ضرورت بیشتری دارد در این مناطق کتاب در دسترس کودکان و نوجوانان قرار گیرد.
 
وی ادامه داد: امیداوریم توفیق همکاری و همیاری در این طرح را داشته باشیم. انتخاب کتاب کار مهمی است و از اصولی است که باید مدنظر قرار داده شود؛ لازم است به تناسب افرادی که کتاب را امانت می‌گیرند کتاب مناسب تهیه شود و در اختیار آن‌ها قرار داده شود.
 
خیرین در زمینه ایجاد کتابخانه پیشتاز  هستند
محمدهادی ایمانیه استاندار فارس نیز ضمن تشکر از مجمع خیرین کتابخانه‌ساز و اداره کل کتابخانه‌های عمومی و خیرین عنوان کرد: خیرین استان فارس همواره در همه زمینه‌ها پیشتاز هستند. ایجاد کتابخانه به ویژه کتابخانه سیار هم یکی از حوزه‌هایی که خوشبختانه خیرین در آن پیشتاز و پیش‌قدم شدند.
 
وی با اشاره به این طرح ادامه داد: دو کتابخانه سیار امروز افتتاح می‌شود که یکی عازم شهرستان داراب و دیگری به روستاها و مناطق محروم شهرستان شیراز خدمات فرهنگی و کتابخوانی را ارائه خواهد داد.
 
رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی استان فارس به ضرورت ایجاد کتابخانه‌های سیار در استان در استان اشاره و بیان کرد: از خیرین دعوت می‌کنیم که به نهضت ایجاد کتابخانه‌های سیار بپیوندند. هرچه داریم از فرهنگ، کتاب، معرفت و اعتقادات است. اگر بتوانیم زیربناها را درست کنیم حتما روبناها هم درست خواهد شد.
 
کتابخانه‌های سیار به جامعه‌ وسیع‌تری خدمات ارائه می دهند
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس نیز در این دیدار ضمن اشاره به افتتاح دو کتابخانه عمومی سیار شیراز و داراب عنوان کرد:  کتابخانه‌های سیار به مناطق روستایی و کم‌برخوردار خدمات ارائه می‌دهند. ضریب امانت کتابخانه‌های سیار به نسبت کتابخانه‌های ثابت، 6 برابر است که این باعث می‌شود به جامعه‌ی وسیع‌تری خدمات ارائه دهند.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در ادامه بیان کرد: این کتابخانه‌های سیار به مناطقی فرستاده می‌شوند که دسترسی محدودی به منابع اطلاعاتی و کتاب دارند و ساخت کتابخانه در آن مکان‌ها زمان‌بر است.
 
منوچهری به خدمات کتابخانه‌های سیار اشاره کرد و گفت: همه خدماتی که در کتابخانه‌های عمومی ارائه می‌شود توسط کتابخانه‌های سیار نیز به مردم ارائه می‌شود؛ هرچند در کتابخانه سیار سالن مطالعه وجود ندارد؛ همچنین کتاب‌های این کتابخانه‌ها ازسوی کتابخانه‌های عمومی پشتیبان تامین می‌شود و مدام در حال بروزرسانی است.
 
به گزارش ایبنا؛ طرح ایجاد کتابخانه‌های عمومی سیار در استان فارس از 2 سال پیش با همکاری انجمن خیرین کتابخانه‌ساز در استان فارس کلید خورد و در مرحله نخست آن که به مناسبت هفته کتاب انجام شد، دو کتابخانه سیار به بهره‌برداری رسید. خودرو این کتابخانه‌ها ازسوی خیرین اهداء و اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس این کتابخانه‌ها را تجهیز کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها