دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۲
«دوبارگی» روایت رهایی از سقوط در پرتگاه اعتیاد است

کتاب «دوبارگی» نوشته فردین آریش 10 روایت از انسان‌هایی است که روی خط قرمزهای زندگی راه‌رفته‌اند و گرچه لغزیده‌اند اما سقوط نکرده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، فردین آریش در دوبارگی آدم‌هایی را معرفی کرده که با همه تضادها، بحران‌ها، فقدان‌ها، روشنی‌ها، گناه‌ها و بی‌گناهی‌هایشان در یک چیز یعنی اعتیاد مشترکند و به بیان تجربه اولین سیگار، اولین مصرف، اولین تزریق با همه سرخوشی‌ها، خنده‌ها و رویاها، تجربه روزهای وابستگی، استخوان‌دردها و شب‌های بی‌پایان ترک در آنها پرداخته است.

تمام این شخصیت‌ها لغزش‌ها، طردشدن‌ها، تنهایی‌ها، خیابان‌گردی‌ها، کارتن‌خوابی‌ها و در نهایت بازگشت به زندگی را تجربه کرده‌اند و نویسنده تجربه‌هایی را که برای راویانش به قیمت سال‌های ارزشمند و بی‌بازگشت زندگی تمام شده در قالب داستان‌هایی زیبا به تصویر کشیده است.

دوبارگی به نوعی چالشی برای تجربه بحران‌های شدید و هولناک اعتیاد و محک‌زدن خودمان است که در قرارگرفتن در موقعیت‌های مشابه چگونه عمل می‌کنیم؟

آریش در مقدمه «دوبارگی» با اشاره به اینکه مطابق آمارهای رسمی، 15 میلیون نفر، معادل یک‌‌ششم جمعیت کشور به اشکال مختلف درگیر اعتیاد هستند، تاکید کرده که حل مساله اعتیاد، رسالت این کتاب نیست اما آنچه از این روایت‌ها به دست می‌آید نفی راه‌حل‌های تک‌علتی و پرهیز از پیشنهادهای قطعی برای رهایی از اعتیاد است.

این کتاب تصویری از تکثر تجربه‌های انسانی برای غلبه بر اعتیاد است. هر آدمی باید راه رهایی خودش را بیابد و مهم‌تر اینکه امید داشته باشد که همیشه امید رستگاری هست.

نویسنده برای 10 روایت موجود در کتابش عنوان‌های «خدا مرام می‌گذارد»، «ققنوس در آتش»، «خیاطی مجذوب»، «یک عمر غریبگی»، «رل‌مان را خوب بازی کنیم»، «بچه دروازه غار»، «سلام متین هستم، یک معتاد»، «وقتی برج‌های دوقلو سوخت»، «معجزه دست‌های خالی» و «امام حسین نجات می‌دهد» را انتخاب کرده و تمام راویان جز راوی داستان «خیاطی مجذوب» مرد هستند و به استان‌های مختلف کشور اختصاص دارند.

در بخشی از روایت «ققنوس در آتش» آمده است: «افسانه‌ای هست درباره ققنوس؛ می‌گویند تنها زندگی می‌کند، زمان مرگش که می‌رسد، هیزم‌ها را جمع می‌کند روی هم می‌گذارد، خودش می‌ایستد روی‌شان و آن‌قدر بال می‌زند تا آتش روشن شود. بعد آواز غم‌انگیزی می‌خواند. بقیه پرندگان دورش جمع می‌شوند و گریه می‌کنند. همه می‌دانند او خواهد مرد. ققنوس در آتش می‌سوزد و از میان خاکسترها ققنوس دیگری متولد می‌شود. معتاد هم وقتی به آخر خط می‌رسد؛ وقتی که مصرف را قطع می‌کند و زندگی را از سرمی‌گیرد، ققنوس جدیدی از خاکستر اعتیادش بیرون می‌آید؛ انسان تازه‌ای متولد می‌شود.»

کتاب «دوبارگی» اخیرا در 176 صفحه و بهای 58 هزار تومان توسط «جام جم» منتشر شده است.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها