چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
گزیده آثار منثور طنز عبدالرحمن جامی منتشر شد

«گزیده آثار منثور طنز عبدالرحمن جامی» از مجموعه گزیده طنز در زمره آخرین بازمانده‌های قلم مرحوم ابوالفضل زرویی نصرآباد باعنوان توسط انتشارات کتاب نیستان منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مجموعه گزیده طنز با گردآوری ابوالفضل زرویی نصرآباد این بار با «گزیده آثار منثور طنز عبدالرحمن جامی» توسط انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است.

جامی از شاعران و ادیبان نامدار ایرانی قرن نهم و صاحب آثاری چون نفحات الانس، بهارستان و هفت اورنگ است. وی در زمان حیات، در میان عوام و خواص و حاکمان و دولتمردان عصر، صاحب شان و حرمت و اعتبار بوده و با مرور مطایبات و شوخی‌های بی‌پروایی که از وی در حضور حاکمان و قاضیان و فقیهان نقل شده است، می‌توان میزان حرمت و جایگاهش را در نزد آنها سنجید و اندازه گرفت.

گرایش جامی به طنز و شوخ طبعی، نه فقط به خاطر تمایل شخصی وی، بلکه برخاسته از یک اعتقاد و انجام دستورالعملی اخلاقی و دینی است. به عبارت دیگر همواره ترجیح داده سخن راست و حقیقت دین را با بیان شیرین و طنزآمیز بیان کند و بر تأثیرگذاری آن بیفزاید.

این کتاب در بخش نخست به مرور گزیده‌ای از سلسله‌الذهب در سه بخش پرداخته و پس از آن نگاهی گزیده به طنز در سلامان و ابسال، سبحه البرار، تحفته الاحرار و خردنامه اسکندری انداخته است.

مجموعه گزیده طنز کوشیده با دقیق‌شدن بر ظرایف و نکات طنز آمیز شاعران و نویسندگان کهن ایران زمین، ضمن انجام پژوهشی تازه در آثار آنها، نگاهی بر یکی از گونه‌های روایت زبانی آنان داشته باشد. از سوی دیگر در تلاش است تا قدمت، سیره و شیوه طنزپردازی در ادبیات ایران را از دریچه نگاه خود بازخوانی و ثبت کند.

این مجموعه سال ۱۳۹۵ به کوشش زنده‌یاد زرویی و با پژوهش و همراهی نسیم عرب امیری در دست تالیف و تهیه قرار گرفت و سعی کرد از چند زاویه مقوله طنز نویسی را مورد توجه قرار دهد.  
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها