شنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
«خون دیگران»؛ رمانی که از مسئولیت بشری می‌گوید

دوبووار، رمان «خون دیگران» را با نقل قولی از داستایفسکی آغاز می‌کند «همه ما در قبال همه‌چیز و همه‌کس مسئولیم.» این جمله را می‌توان جوهره رمان خون دیگران دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب خون دیگران اثر سیمون دوبووار اولین بار در سال 1945 به انتشار رسید و نویسنده این رمان اگزیستانسیال جذاب را با نقل قولی از نویسنده بزرگ روس، فئودور داستایفسکی آغاز می‌کند «همه ما در قبال همه‌چیز و همه‌کس مسئول هستیم» این جمله می‌تواند شاکله رمان خون دیگران باشد، مسئولیتی که افراد در برابر خودشان، دیگران و کشورشان و سایر ملت‌ها دارند.

ژان بلومار شخصیت اصلی این کتاب در کنار بستر زنی رو به مرگ نشسته است زنی به نام هلن که معشوقه ژان نیز هست. هلن به خاطر حضور داشتن در نیروهای مقاومت فرانسه در جنگ علیه نازی‌ها در بستر مرگ است و بلومار نیز در کنار او غم و رنج بزرگی دارد زیرا اعتقاد دارد این کارهای او بوده که چنین وضعیتی را پیش آورده است.

رمان «خون دیگران» در ۱۳ فصل نوشته شده و ماجرای زنی به نام هلن را از زبان راوی داستان بیان می‌کند که در بستر مرگ است. هلن از نیروهای مقاومت فرانسه در جنگ علیه نازی‌ها بوده و معتقد است کارهای او بوده که چنین وضعیتی را پیش آورده است از این رو در رنج و عذاب است.

«خون دیگران» بلافاصله پس از انتشار با سیلی از واکنش‌های ستایش‌آمیز روبه‌رو شد و در میان آثار سیمون دو بووار جایگاهی چشمگیر یافت؛ اما این باعث نشد که نویسنده سال‌ها بعد آن را به نقد نکشد و همچون بسیاری از نویسندگان به نوشته پیشین خود کم اعتنایی نکند. البته کسانی هم بودند که نه ستایش‌های شورمندانه را گواه شاهکار بودن این رمان گرفتند و نه خودانتقادی نویسنده را شاهد ضعف اثر؛ همان کسانی که سبک رمان و شیوه روایت و قدرت ایده‌هایش را همان‌قدر که اثرگذاری‌اش را بر نسلی از خوانندگان دوران پس از جنگ برجسته دانستند.

دوبوار «خون دیگران» را این گونه به پایان رسانده است:
«ولی آنها فردا به انتخاب خودشان تیرباران نمی‌شوند؛ من تخته‌سنگی هستم که آنها را له می‌کنم؛ مرا از این نفرین ازلی گریزی نیست: برای آنها تا ابد حکم بیگانه را دارم تا ابد. نقش تقدیر کورشان را بازی می‌کنم و تا ابد از آنها جدا هستم. ولی فقط باید تمام قدرتم را در راه دفاع از آن خیر برینی صرف کنم که باعث می‌شود تمام سنگ‌ها و صخره‌ها بی‌آزار و بی‌ثمر شوند، این خیری که تک‌تک آدم‌ها را از دست دیگران نجات می‌دهد و مرا از دست خودم: آن خیر آزادی است؛ در آن هنگام است که احساس می‌کنم رنجم بیهوده نبوده است. تو به من آرامش نبخشیدی، پس چرا باید آرامش بخواهم؟ تو به من شهامت دادی که تا ابد خطرکردن و تشویش را بپذیرم، تا بار گناهانم و این عذاب وجدان را که دائم آزارم می‌دهد بر دوش بکشم. راه دیگری نیست. لوران گفت: موافق نیستی؟ ژان گفت: چرا موافقم».

کتاب «خون دیگران» اثر سیمون دوبوار اخیرا با ترجمه لی لا سازگاردر 311 صفحه و بهای 110 هزار تومان از سوی نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها