دوشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۵
اولین کتاب در حوزه تجربه‎‌نگاری پایگاه‌های بسیج رونمایی می‌شود

کتاب «بچه‌های مسجد بلال» از تازه‌های انتشارات راهیار، طی مراسمی با حضور نویسنده اثر رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین رونمایی کتاب «بچه‌های مسجد بلال»، فردا سه‌شنبه با حضور نوید ظریف کریمی، نویسنده کتاب، سعید سعادتی، معاون راهبردی قرارگاه قرب و دکتر بهزاد عمران‌زاده، مدیر پژوهشگاه صدر در مسجد امام سجاد(ع) تهران برگزار می‌شود.

در کتاب «بچه‌های مسجد بلال» که به‌نوعی اولین اثر در «پایگاه‌نگاری» (پایگاه بسیج مسجد و محله) و اولین در «مسجدنگاری» در کشور است، تلاش شده تا زمانه و زمینه پایگاه بسیج مسجد بلال مشهد با محوریت مناسبات بین مسجد، محله و شرایط کلان کشور مورد بررسی قرار گیرد.

در فصل انتهایی کتاب هم بر تجربه شهیدپژوهی پایگاه بسیج که در اوایل دهه 1390 انجام شده است تمرکز شده است. اینکه پایگاههای بسیج به هویت تاریخی خود به خصوص شهدای پایگاه در مقاطع مختلف زمانی توجه کنند امری بسیار حیاتی و راهبردی است. کتاب «بچه‌های مسجد بلال» اولین تلاش برای آغاز یک نهضت در این حوزه است.

در بخشی از این کتاب که در پشت جلد آن آمده است، می‌خوانیم: «در ساخت این مسجد بیش از سی شهید مشارکت داشتند که همه‌شان در دوران دفاع مقدس به درجۀ رفیع شهادت رسیدند. ما از زمان نوجوانی توی بسیج بارها این چیزها را از بزرگ‌ترهای مسجد می‌شنیدیم. وقتی خودم توی بسیج مسئول فرهنگی بودم، توی مسجد می‌دیدم که هیچ مستندی از شهدا و مسجد نیست، مگر در حد یک پروندۀ خیلی ابتدایی از شهدا. کسی نبود که پیگیر این موضوع باشد و خاطرات مسجد بلال و تاریخ شفاهی‌اش را مدون کند. این پیش زمینه باعث شد که ما در ابتدای دهۀ نود به فکر بیفتیم که خودمان برای این مسجد کاری انجام بدهیم. هدف ما هم ثبت تاریخ شفاهی مسجد بود و هم خاطرات شهدا.»

آیین رونمایی کتاب «بچه‌های مسجد بلال»، فردا سه‌شنبه، ساعت 15:30 در مسجد امام سجاد(ع) واقع در تقاطع خیابان فخر رازی و جمهوری اسلامی برگزار می‌شود.

بنابرین گزارش، کتاب «بچه‌های مسجد بلال» که تحقیق و تدوین آن توسط نوید ظریف کریمی صورت گرفته، در 186صفحه، شمارگان 1000نسخه و قیمت 60هزار تومان توسط انتشارات «راه یار» عرضه شده است و علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را علاوه بر کتابفروشی‌ها، از سایت یا صفحات مجازی ناشر به نشانی raheyarpub.ir تهیه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها