یکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۳
«در جستجوی ناخدا» روایت سفر بنی‌آدم در کشتی زندگی است

کتاب «در جستجوی ناخدا» نوشته زهره جلالی نشان می‌دهد که سفر همه ما در کشتی زندگی بیش از هر چیز دیگر در این جهان، ما را به یکدیگر نزدیک کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، داستان تمثیلی و نمادین «در جستجوی ناخدا» داخل یک کشتی اتفاق می‌افتد که شش نفر در آن هستند. این افراد در ابتدای داستان حالت بدوی دارند و مانند بشر اولیه فاقد زبان سخن گفتن و رفتارهای تکامل‌یافته هستند و از طریق ایما و اشاره با هم ارتباط برقرار می‌کنند. به‌تدریج یکی از این شش نفر شروع به ساختن واژه و کلمات می‌کند و زبان شکل می‌گیرد.

با شکل‌گیری زبان، تفکر شکل می‌گیرد و به دنبال آن سوالات بنیادین مربوط به حیات و هستی بین آنها پیش می‌آید و اختلاف نظرها آغاز می‌شود. در همین اثنا متوجه می‌شوند که کشتی بدون ناخدا هدایت می‌شود و از همان زمان تلاش می‌کنند ناخدای کشتی را بیابند.

ضمن پیشروی داستان، نقش‌ها و کاراکترهای شش نفر از هم متمایز می‌شوند که به تبع آن رویکرد هر کدام با دیگری متفاوت است.

یکی از ویژگی‌های داستان این است که به مخاطب اجازه داده می‌شود تا با توجه به نظر و سلیقه شخصی خود با یکی از این شش کاراکتر توافق و سازگاری بیشتری داشته باشد و قضاوت در مورد افراد داخل کشتی به عهده خود مخاطب است.

این داستان بیان می‌کند که سفر همه ما در کشتی زندگی بیش از هر چیز دیگر در این جهان، ما را به یکدیگر نزدیک کرده است تا جایی که فرشته زمان هم‌ نمی‌تواند تفکر، عشق و عرفان را از بشر بگیرد.

اولین رمان زهره جلالی به نام «حقیقت پنهان» از سوی انتشارات جرس در سال 85 چاپ شد. رمان دوم‌ به نام «ورق دوم زندگی» سال ۸۷ از سوی همان نشر به چاپ رسید.

داستان بلند «من مجنون» سال 91 به همت انتشارات هزاره ققنوس به چاپ رسید و اثر اخیر یعنی داستان بلند «در جستجوی ناخدا» نیز سال ۱۴۰۱ از سوی همین انتشارات منتشر شده است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانید:
«اما چطور می‌توان نقش هیوا را در نجات دادن افراد کشتی از سردرگمی نادیده گرفت؟ و یا چگونه می‌توان خدمات فراوان آتونیک را فراموش کرد؟ و چگونه می‌شود به ایمان و یقین روناهی شک کرد؟ او تکه چوب جدیدی برداشت و روی آن نوشت: شک و تردید تا کی؟»
 
کتاب «در جستجوی ناخدا» در 175 صفحه و بهای 88 هزار تومان عرضه شده و 35 بخش را شامل می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها