جمعه ۲۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۳
«عروس قریش»؛ روایت زندگی مادر پیامبر مهربانی‌ها

کتاب داستانی «عروس قریش» با محوریت شخصیت جناب آمنه بنت وهب از سوی نشر اسم منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، کتاب «عروس قریش» به قلم مریم بصیری را نشر «اسم» منتشر کرده است. این کتاب، داستانی با محوریت شخصیت جناب آمنه بنت وهب از کودکی  تا زمان وفاتشان همراه با اطلاعاتی از پدر و مادر ایشان است.
 
جناب آمنه، شخصیتی منحصر به فرد و خاص داشتند که به روایت «عروس قریش»، از دوران نوجوانی به عفت، حیا و درایت در قبیله خود معروف بوده و در خانواده‌ای یکتاپرست تربیب یافتند. ایشان و والدینش هیچ‌گاه اصنام را نمی‌پرستیدند و  مومن به دین حنیف حضرت ابراهیم(علیه السلام) بود‌ند.
 
در اوایل جوانی با عبدالله ابن عبدالمطلب که از پاک‌ترین، خوش‌روترین و خوش‌خوترین جوانان قبیله  خوش نام قریش بود، ازدواج می‌کند و محبوب‌ترین عروس عبدالمطلب می‌شود. ازدواجی که چندماه بیشتر طول نمی‌کشد و البته حسادت بسیاری از دختران شهر را بر می‌انگیزد. این کتاب در سیر روایت زندگی جناب آمنه، اتفاقات تاریخی دیگری را هم روایت می‌کند؛ مانند ماجرای سپاه ابرهه.  
 
«عروس قریش» با روایت فوت آن جناب به پایان می‌رسد. فوت در اثر ابتلا به بیماری و به امید وصال عبداالله بن ابن عبدالمطلب. با خواندن این داستان ارادت قلبی مخاطب به مادر بزرگوار حضرت رسول چند برابر می‌شود.  زنی که در درستکاری و پاکی و درایت زبان‌زد اهالی شهر بود و قطعا به دلیل شخصیت ویژه و استثنایی‌اش، لیاقت پروراندن دری گران‌بها همچون رسول اکرم(ص) را داشته است.
 
در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «تمام صفات انبیا را یک جا به وی عطا کنید: صفای آدم، معرفت شیث، رقت قلب نوح، خلیلی ابراهیم، گفتار اسماعیل، رضای اسحاق، فصاحت صالح، حکمت لوط، سیمای یوسف، خشنودی یعقوب، بردباری موسی، طاعت یونس، صبر ایوب، جهاد یوشع، صوت داوود، حُب دانیال، وقار الیاس، زهد یحیی، بخشش عیسی و... صدا در صدا می‌پیچید از هر سو... السلام علیک یا محمد! السلام علیک یا محمود! السلام علیک یا احمد، السلام علیک یا حامد!»
 
خیلی اوقات شخصیت زنان در تاریخ، زیر سایه اسم مردان بزرگ، پدران،  پسران و همسرانشان مخفی می‌شود؛ اما این زنان هستند که با تربیت‌شان مردان نامدار و پرافتخار را می‌پرورانند و تربیت می‌کنند. تاثیری که هر زنی بر فرزندش و سایرین دارد، بدون شک غیر‌قابل کتمان است. می‌شود ادعا کرد بزرگ‌ترین و تاثیرگذارترین فرد در تاریخ، پیامبر ختمی مرتبت محمد مصطفی(صلی الله علیه و آله و سلم) است؛ شخصیتی که درباره مادر بزرگوارشان کمتر خوانده‌ایم و شنیده‌ایم.
 
کتاب «عروس قریش» به قلم مریم بصیری، در ۳۲۰ صفحه وازسوی نشر اسم منتشر شده است.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها