یکشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۲
فیلم‌ها ابزار‌های جهت‌سازی‌اند

«بازنمایی جامعه ایران در آینه چهلمین جشنواره فیلم فجر» به‌تازگی به عنوان یکی از کتاب‌های منتشر شده درباره جشنواره چهلم فجر به بازار نشر آمده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): «بازنمایی جامعه ایران در آینه چهلمین جشنواره فیلم فجر» به سفارش پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی به تازگی به عنوان یکی از کتب منتشر شده از جشنواره چهلم فجر به بازار نشر آمده است. اگرچه معمولا کتاب‌های جشنواره‌ها مخاطبان خاص دارد، ولی این کتاب با نگاهی به جامعه به شکل عمومی منتشر شده‌ است و می‌تواند گام خوبی برای جشنواره فیلم فجر در ورود به زمینه ادبیات و پرداخت تحقیقی به این جشنواره باشد.
در مقدمه این کتاب آمده است: فیلم از دیدگاه هنر اجتماعی «بازنمایی» و از دیدگاه کالاهای فرهنگی «بازتولید» موضوعات و مسائلی برخاسته از جامعه است. از این رو، یکی از راه‌های شناخت فرهنگ عمومی و مسائل اجتماعی  در هر جامعه بررسی و تحلیل محتوای آثار هنری مانند فیلم‌های آن جامعه در دوره زمانی مد نظر است.
فیلم‌ها ابزار‌های جهت‌سازی‌اند که می‌توانند بر نگرش‌ها و متعاقبا رفتارها نسبت به مسائل تاثیر بگذارند در حالی که خود نیز بازتاب‌دهنده این رفتار‌ها در فرهنگ عمومی هستند.
مضامین فیلم‌های هردوره، بازتاب شرایط اجتماعی حاکم در آن دوره است. به ویژه در دیدگاه نظریه‌پردازان بازتاب، برای نفوذ به لایه‌های درون یک جامعه، بررسی و تحلیل فیلم‌هایی که در آن جامعه تولید و نمایش داده می‌شوند؛ ارزشمندند. همچنین در دیدگاه نظریه پردازان گفتمان، برای فهم جامعه تحلیل گفتمان انتقادی فیلم‌ها کارآمد است.
فیلم‌ها با انگاره‌سازی از موضوعات و مسائل به بازتاب و گفتمان سازی و در نهایت به بازتولید آنها می‌پردازند. مثلا پدر، مادر، عروس یا شیوه‌های همسرگزینی و امثالهم در طول فیلم‌های پس از انقلاب، درسایه گفتمان‌ها بازتاب و بازنمایی‌های متفاوتی داشته‌اند که مطالعه طولی و روند تغییرات آن‌ها دردرک جامعه، فهم تصویر و کارکرد رسانه‌ها مدنظر این مجموعه برنامه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها