چهارشنبه ۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۱
اطلس جهانی نشریات کودکان و نوجوانان طراحی شود

فائزه فرهودی، طراحی اطلس جهانی نشریات کودکان و نوجوانان، برای شناسایی دقیق‌تر جایگاه نشریات ایرانی در جهان را ضروری می‌داند.

فائزه فرهودی، دانش‌آموخته مقطع دکترای علم‌ اطلاعات و دانش‌شناسی و عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره طراحی اطلس جهانی نشریات کودکان و نوجوانان بیان کرد: طراحی این اطلس و اجرای این ایده، کاربردها و نتایج بسیار مثبت، کاربردی و ارزنده‌ای، در ایران و جهان خواهد داشت. اجرای این طرح، مشخص می‌کند، کدام کشورها در زمینه ادبیات کودکان و نوجوانان بیشترین و کدام کشورها کمترین نشریات را دارند همچنین درچه بازه‌های زمانی؛ کمیت و کیفیت این نشریات بالاتر و یا پایین‌تر بوده است. 

وی افزود: با‌توجه به اینکه در ایران و بسیاری از کشورها، نشریات معتبر و مختلفی در زمینه ادبیات کودکان و نوجوانان منتشر می‌شود، ضروری است با تهیه اطلس جامع نشریات، درباره کمّ و کیف آن‌ها اطلاعات دقیق و منسجمی فراهم شود. انتشار این اطلس و بررسی مواردی مانند مکان جغرافیایی، کیفیت محتوا و  بازه زمانی انتشار نشریاتی که در حوزه ادبیات کودکان و نوجوانان در دنیا  در قالب‌های (چاپی و الکترونیکی) منتشر شده است؛ می‌تواند ارزیابی دقیقی از وضعیت نشریات این حوزه در ایران و جهان را برای مخاطبان ترسیم کند؛ همچنین بانک اطلاعاتی مناسب را برای نهادهای فرهنگی فراهم کند.

وی درباره تعریف اطلس بیان کرد: اطلس، مجموعه نقشه‌هایی است که در موضوعات و مباحث مختلف تاریخی، جغرافیایی، فرهنگی، اقتصادی و ... تهیه می‌شود. در تهیه اطلس‌ها علاوه بر بکارگیری نقشه، عکس، نمودار، جداول، و تصویر پدیده‌های موضوع مورد مطالعه، می‌توان از نوشته و متن نیز استفاده کرد. به‌طور کلی اطلس، کتابی است که دربردارنده نقشه‌ها، جداول، طرح‌های گرافیکی و تصویری، در موضوع خاص است. اطلس مورد نظر در این طرح، اطلاعات کامل نشریات حوزه ادبیات کودکان و نوجوانان جهان را از طریق نقشه، جدول، نمودار، عکس و طرح‌های گرافیکی و تصویری مشخص خواهد کرد.

فرهودی درباره نکاتی که باید در تهیه اطلس جهانی نشریات کودکان  مد نظر قرار داد، گفت: مولفه‌های موثر در انتشار نشریات مورد نظر از دیدگاه (مادی و معنوی)، توجه به دوره زمانی انتشار نشریات در کشورهای مختلف در دوره‌های متفاوت و  ظهور و توجه به عناصر موثر در انتشار آن‌ها ازجمله مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد؛ البته این موارد می‌تواند دارای فراز و نشیب‌هایی نیز باشد.

وی افزود: محدوده‌های مکانی مورد مطالعه مانند قاره‌ها، ایالت‌ها، کشورها باید در این اطلس‌ها مشخص‌شود؛ همچنین نقشه‌های انتشار به تفکیک عناصر و مولفه‌های مورد مطالعه تقسیم‌بندی شود و در ذیل آن توضیح‌ مختصری درباره آن موضوع شرح داده شود. نقشه‌ها به‌صورت ساده و بدون ذکر سایر پدیده‌های جغرافیایی بیاید؛ به‌عبارت دیگر به ارائه یک نقشه پیچیده با مقیاس و موضوعات مختلف نیازی نیست.
 
 وی در پاسخ به این پرسش که اجرای این طرج چه نتایجی خواهد داشت، عنوان کرد: اگر بدانیم در دنیا در زمینه نشریات کودکان و نوجوانان چه فعالیت‌هایی انجام می‌شود، بر چه موضوعاتی تمرکز می‌شود، چه کسانی و با چه دیدگاه‌ها و رویکردهایی این فعالیت را انجام می‌دهند و ذهن کودکان دنیا به چه سمت و سویی در حرکت است؛ درمی‌یابیم چه مطالبی برای تغذیه فکری و روحی کودکان در دنیا در نظر گرفته می‌شود و با تسلط و آگاهی بیشتری به انتشار مجلات کودک و نوجوان در کشور ادامه می‌دهیم.

 فرهودی افزود: نیاز است بدانیم مجلات ایرانی، در چه جایگاهی در دنیا قرار گرفته‌اند؛ بنابراین نیاز است بررسی و مقایسه‌ای بین بسامد انتشار مجلات کودک و نوجوان در ایران و  کشورهای دیگر صورت بگیرد تا بتوانیم به یک جمع‌بندی جامع و کامل در زمینه محتوا و فرمت مجلات برسیم و این اطلس را به دیگر کشورها نیز ارائه کنیم.

این عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان درباره نتایج بیشتری که این پایش به دنبال خواهد داشت، گفت: با  رصد و مطالعه؛ نقاط ضعف، قوت و تهدیدها و فرصت‌های پیش‌روی مجلات خود را در می‌یابیم و برای تقویت قوت‌ها و رفع نقاط ضعف‌، تلاش خواهیم کرد، در آینده می‌توانیم خوراک فکری و ذهنی مناسب‌تری برای کودکان جهان با رویکرد اسلامی فراهم کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها