یکشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۸
«تباکی»؛ روایت نواندیشان دینی از عاشورا

کتاب «تباکی» به قلم سید‌هادی طباطبایی شامل مجموعه‌ای از آراء و نظرات شماری از نواندیشان دینی منتشر شد. به مناسبت اربعین حسینی منتشر شد.

سیدهادی طباطبایی، نویسنده کتاب «تباکی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در استان فارس گفت: حادثه عاشورا منبع معرفت دینی بسیاری از روشنفکران ایرانی بوده است. حتی این واقعه بر روی کنشگران اجتماعی غیردینی نیز اثر داشته است. واقعه‌ عاشورا جزئی از فرهنگِ ایرانی شده است. نمی‌توان آن را نادیده گرفت. هرچقدر هم بر مناسکِ تنیده بر گرد آن خُرده بگیریم، اما اصلِ این واقعه، از فرهنگِ ایرانی جدایی‌ناپذیر است. بر دیگر اجزای فرهنگیِ ما ازجمله، ادبیات و موسیقی و ... هم اثراتِ بسیاری گذاشته است. 


وی ادامه افزود: روحانیون بیشترین سهم را از گفتمان عاشورا داشته‌اند؛ دیگر اندیشمندان ایرانی نیز کم و بیش متأثر از این رخداد بوده‌اند. در چنین معادله‌ای سهم نواندیشان دینی از واقعه عاشورا چقدر بوده است؟ این پرسشی است که در کتاب تباکی به آن پاسخ داده‌ام. 

وی در پاسخ به این پرسش که مخاطب این کتاب با چه اثری مواجه است، گفت: این کتاب، مجموعه‌ای از آراء و نظرات شماری از نواندیشان دینی است. پس از عبدالکریم سروش بسیاری از نواندیشان دینی درباره کربلا و شهادت امام حسین(ع) گفتارهای ارزنده‌ای داشته‌اند که ضرورت گردآوری آن‌ها در فضای چاپ و نشر کشور احساس می‌شد. 

این اثر از سوی نشر کویر و به‌مناسبت اربعین حسینی به بازار کتاب آمده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها