دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
نگاهی عمیق به آزادسازی خرمشهر

چهارمین شماره فصلنامه فرهنگ پایداری از سوی سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس منتشر شد. در این شماره مقالات و گزارش‌های مختلفی درباره آزادسازی خرمشهر و اجرای عملیات موفق بیت المقدس به چشم می‌خورد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، فصلنامه فرهنگ پایداری به عنوان یک نشریه تازه متولد شده هنوز در سال اول خود به سر می‌برد. این نشریه توسط سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس منتشر می‌شود و تحریریه آن در شماره چهارم آن (فصل تابستان) موضوع آزادسازی خرمشهر و اجرای عملیات بیت المقدس را دستمایه اصلی تولیدات محتوای خود قرار داده است.

مطالب این شماره فصلنامه فرهنگ پایداری در هفت بخش اصلی سخن نخست، حرفی از جنس زمان، مردان آفتابی، دو قدم تا عشق، بحر در کوزه، دیروزهای روشن و یار مهربان طبقه بندی شده‌اند و عناوین مقالات و گزارش‌های این نشریه به ترتیب عبارتند از:

*- تاثیر آزادسازی خرمشهر در سرنوشت دفاع مقدس
*- تضمین آینده کشور در گرو دفاع مقدس است
*- نهادینه شدن فرهنگ با مطالعه
*- دریا دلان خط‌شکن
*- رزمنده خستگی ناپذیر
*- شرخ مختصر از زندگی‌نامه شهید ایرج رستمی
*- آسمانی شدن در دهلاویه
*- مرد ماموریت‌های سخت
*- زینب پرچم‌دار جهاد تاریخی جهاد تبیین
*- بررسی نقش زنان در ایثارگری
*- مولفه‌های معنوی شهدای نخبه
*- مسجد خرمشهر؛ مهمان خانه فرشتگان
*- درمی‌زنند
*- تاثیرپذیری جامعه از ادبیات دفاع مقدس
*- مولفه‌های داستان انقلاب اسلامی
*- اما و اگرهای تاریخ شفاهی
*- عملیات بیت المقدس از ایده تا اجرا
*- دزفول؛ میزبان 172 موشک
*- فتح المبین عملیاتی سه مرحله‌ای
*- سه هزار شیشلیک
*- حس غریب پروانگی
*- بهای جان
*- پوتین‌های غنیمتی
*- مترجم میراث شهدا
 
دربخشی از مقاله تاثیر آزادسازی خرمشهر در سرنوشت دفاع مقدس به قلم محمد کرمی، دبیر تحریریه این فصلنامه که خود دانش آموخته مقطع دکترای رشته روابط بین الملل است ضمن توضیحاتی درباره سه دوره تاریخی اشغال شهر خرمشهر به دست قوای عثمانی (1253 ه.ق)، قوای انگلیس (1273 ه.ق) و قوای متفقین در جنگ جهانی دوم (1320 ه.ش) و خروج این نیروها با توافق ابرقدرت‌های وقت، و توضیحاتی درباره تفاوت جنگ عراق با ایران و اشغال خرمشهر به دست ارتش بعث عراق،‌ می‌خوانیم: «...درحالی‌که اشغال خرمشهر توسط عراق به عنوان آخرین و مهم‌ترین برگ برنده این کشور برای وادار ساختن ایران به شرکت در هرگونه مذاکرات صلح تلقی می‌شد، آزادسازی این شهر می‌توانست سمبل تحمیل اراده سیاسی جمهوری اسلامی بر متجاوز و اثبات برتری نظامی‌اش باشد. بر این اساس طرح ریزی و اجرای عملیات بیت المقدس در موقعیت بسیار حساسی انجام شد و وضعیت داخلی کشور با انهدام بقایای ضد انقلاب به تدریج رو به بهبودی و ثبات پیش می‌رفت.»

در ادامه این بخش می‌خوانیم: «اوضاع منطقه نیز به دلیل نگرانی آمریکا از نتایج ناشی از پیروزی ایران بر عراق، به‌گونه ای آشکار ملتهب بود؛ ضمن اینکه مناسبات اعراب و اسرائیل با آمادگی اسرائیل برای حمله به جنوب لبنان، در وضعیت حساسی قرار داشت. در چنین موقعیتی، بی‌گمان نتیجه عملیات بیت المقدس برای ایران، منطقه و عراق بسیار سرنوشت‌ساز و تعیین کننده بود؛ لذا سرعت عمل در اجرای این عملیات برای ایران بسیار بااهمیت بود و نقش موثری داشت.»
 
در بخش دیگری از این مقاله آمده است: «طراحان عملیات بیت المقدس به دنبال دستیابی به پنج هدف راهبردی و تاکتیکی بودند که که عبارت بودند از: 1. بیرون راندن نیروهای متجاوز به پشت مرزهای بین المللی 2. تحمیل برتری قدرت سیاسی، نظامی و اجتماعی ایران به عراق و حامیان او در منطقه 3. انهدام نیروهای متجاوز در منطقه کارون غربی 4. آزادسازی بخش مهمی از مناطق اشغالی کشور از جنوب غربی اهواز تا خرمشهر 5. ادامه تک، بنابه دستور تا کرانه ساحلی شط العرب برای تامین مناطق آزادشده.»

در ادامه این مقاله نیز اجرای عملیات به‌طور مختصر شرح داده شده و نویسنده تاکید کرده که صدام در پدافند خود مرتکب خطا شد. ضمن اینکه در مقاله «عملیات بیت المقدس، از ایده تا اجرا» به قلم محمد طبسی اجرای این عملیات با جزییات بیشتری تشریح شده است.

فصلنامه فرهنگ پایداری با صاحب امتیازی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس منتشر می‌شود و سردبیر آن محمودرضا اکرامی‌فر است. 

علاقمندان جهت تهیه فصلنامه از طریق تلفن (02188548076) و آدرس‌های زیر در فضای مجازی اقدام کنند: 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها