چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۴
کتاب «هیولای اولی؛ از توهم تا واقعیت» منتشر شد

کتاب «هیولای اولی؛ از توهم تا واقعیت» که به بررسی تحلیلی انتقادی ماده و لوازم آن در فلسفه اسلامی پرداخته است از سوی مرکز پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان‌رضوی، کتاب «هیولای اولی؛ از توهم تا واقعیت» به بررسی تحلیلی انتقادی ماده و لوازم آن در فلسفه اسلامی پرداخته است چراکه درباره ماده اولی و ادله آن، تاکنون پژوهش‌هایی انجام شده، اما کمتر پژوهشی را می‌توان یافت که به لوازم و نتایج این نظریه و میزان نفوذ آن در حل مسائل فلسفه اسلامی پرداخته باشد.
 
اگرچه ماده اولی وجودی ناچیز دارد و در انتهای قوس نزول جای دارد، اما تأثیر اعتقاد به آن را، تا اعلی درجه قوس صعود می‌توان دید. در این کتاب با نگاهی جامع به نظریه ماده و صورت و لوازم آن، به مهم‌ترین سؤالات دراین‌باره پاسخ داده می‌شود: خاستگاه نظریه ماده و صورت چیست؟ فیلسوفان برای حل چه مساله یا مسائلی به سراغ این نظریه رفته‌اند؟ آیا این نظریه و ادله آن استحکام لازم را دارد؟ در صورت تردید در اصل وجود ماده اولی، تکلیف مسائل بی‌شماری که بنابر آن تبیین شده‌اند، چیست؟ آیا می‌توان تفسیری معقول از این نظریه ارائه داد که ضمن تأمین نظر موافقان، از نقد مخالفان در امان باشد؟
 
کتاب «هیولای اولی؛ از توهم تا واقعیت» تالیف دکتر محمد‌مهدی کمالی در دو بخش کلیات با 4 فصل و ادله اثبات و ابطال  هیولای اولی در 3 فصل با یک نتیجه‌گیری در پایان کتاب به تعداد صفحات 444 نگارش شده که حاصل نگاه تحلیلی و انتقادی به ماده و لوازم آن در فلسفه اسلامی است.
 
این اثر با شمارگان 500 نسخه از سوی انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها