چهارشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۶
برگزاری جایزه کتاب سال فارس نیازمند بازنگری است

امیر عطایی، نویسنده و فعال فرهنگی در نشست هم‌اندیشی سومین دوره جایزه کتاب سال استان فارس، این این رویداد را نیازمند بازنگری در شیوه برگزاری دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، نشست هم‌اندیشی سومین دوره جایزه کتاب سال استان فارس، با حضور غلامرضا خوش‌اقبال، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، چهارشنبه(16 شهریور‌ماه) برگزار شد. 

خوش‌اقبال با بیان اینکه در 2 دوره گذشته، جایزه کتاب سال استان فارس فرار و فرودهایی داشته است، عنوان کرد: در سال نخست برگزاری این جایزه، دبیرخانه و داوری آثار در شیراز جریان داشت و در دوره دوم بنا شد، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس داوری را به تهران واگذار کند.
 
وی برگزاری نشست امروز را برای هم‌اندیشی و کیفیت‌بخشی جایزه کتاب سال استان فارس اعلام کرد و افزود: تلاش می‌کنیم، سومین جایزه کتاب سال فارس را با شرایط بهتر برگزار کنیم تا گلایه‌هایی که در دوره‌های گذشته شکل گرفته بود، به حداقل برسد.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس از استمرار نشست‌های هم‌اندیشی با حضور نویسندگان و فعالان حوزه کتاب خبر داد و افزود: این نشست‌ها زمینه آسیب‌شناسی دقیق جایزه کتاب سال را فراهم می‌کند.
 
امیر عطایی، نویسنده و فعال فرهنگی در ادامه نشست که در تالار گفت‌وگوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار شد، جایزه کتاب سال استان فارس را نیازمند بازنگری در شیوه برگزاری دانست.

وی با یادآوری شیوه برگزاری جشن فرهنگ فارس، این رویداد ادبی و فرهنگی را نمونه‌ای از فعالیت‌های سازماندهی شده دانست.
 
در ادامه این نشست، سندی مومنی، نویسنده و منتقد ادبی با اشاره به برگزاری دوره اول جایزه کتاب سال استان فارس، با رمز «کسی نفهمد» گفت: در دوره‌های گذشته کتاب سال فارس در دبیرخانه، نقص‌هایی داشته که امیدوارم امسال این نواقص برطرف شود. یکی از مشکلات جایزه کتاب سال استان فارس در دوره‌های گذشته شیوه دریافت آثار بود.
 
فرح نیازکار، نویسنده و سعدی‌پژوه هم در این نشست که با حضور برخی کتابفروشان شیراز برگزار شد، خواستار استمرار فعالیت دبیرخانه جایزه کتاب سال فارس در طول سال شد. بخشی از فرآیند این جایزه در دبیرخانه کتاب سال استان فارس تعریف شود تا افراد کتاب‌شناس بتوانند در طول سال آثار مناسب رقابت را به داوران جایزه معرفی کنند.
 
نیازکار همچنین کتاب سال فارس را در بخش تبلیغات و اطلاع‌رسانی نیازمند فعالیت مضاعف دانست و گفت: معمولا خیلی‌ها از برگزاری جایزه کتاب سال استان فارس مطلع نمی‌شوند.
 
محمد بادپر، نویسنده و مدیر اجرایی دوسالانه ادبی نارنج که در شهرستان جهرم برگزار می‎‌شود، بزرگترین آفت برگزاری چنین رویدادهایی را نگاه سلیقه‌ای ارزیابی کرد و گفت: نگاه برگزارکنندگان جایزه کتاب سال به گونه‌ای باشد که همه سلیقه‌ها بتوانند در این رویداد حضور داشته باشند.
 
محمدحسین نیکوپور نیز به‌عنوان خبرنگار و فعال حوزه کتاب استفاده از تجربیات بیش از یک‌دهه فعالیت دوسالانه ادبی نارنج و جایزه ادبی حیرت در برگزاری بهتر جایزه کتاب سال استان فارس را پیشنهاد کرد و گفت: یکی از نیازهای جایزه کتاب سال استفاده از ظرفیت‌های مردمی است که می‌توان با قرار دادن بخشی با عنوان کتاب برگزیده مردمی به شیوه آنچه در جشنواره فیلم فجر مرسوم است، بخش مردمی را به این جایزه افزود.
 
نویسنده کتاب «جعبه عکاسی» بیان کرد: همواره در طرح‌های فصلی کتاب و به مناسبت‌های مختلف، تسهیلاتی فراهم می‌شود تا مردم بتوانند کتاب را آسان‌ تهیه کنند اما شاهدیم که با وجود فروش‌های میلیاردی در نمایشگاه‌های کتاب و طرح‌های فصلی همچنان میزان مطالعه، نزد مردم کافی نیست؛ بنابراین می‌شود با مشوقی مانند کتاب برگزیده مردمی در جایزه کتاب سال استان فارس، آن‌ها را وارد این جریان کرد.
 
جمشید رضایی، رئیس دبیرخانه سومین جایزه کتاب سال استان فارس در ادامه این نشست از ایجاد پنج پنل تخصصی در دبیرخانه فوق خبر داد و گفت: یکی از فعالیت‌هایی که در پنل‌های فوق تعریف شده، شیوه دریافت آثار است.
 
وی استفاده از ظرفیت پایگاه اینترنتی «اهل قلم» برای شناسایی نویسندگان و فعالان حوزه کتاب را یکی از مسیرهای شناسایی افراد برای حضور در جایزه کتاب سال عنوان کرد و افزود: مراکز علمی و آموزش عالی و دانشگاه‌ها به‌عنوان ظرفیتی برای شناسایی نویسندگان مورد نظر قرار گرفته است.
 
رضایی یکی از تازه‌ترین اقدامات جایزه کتاب سال فارس در دوره سوم را توجه به رده‌های موضوعی کتاب دانست و گفت: 10 رده دیویی را برای داوری آثار سومین جایزه کتاب سال استان فارس در نظر گرفتیم.
 
رئیس دبیرخانه سومین جایزه کتاب سال استان فارس در پاسخ به انتقادهای مطرح شده درباره مشخص نبودن ترکیب هیئت داوران دوره‌های گذشته پاسخ داد که از داوری آثار از سوی داوران استان فارس دفاع می‌کنم زیرا در این خطه شخصیت‌هایی داریم که در همه رشته‌های ادبی از وزن و تخصص برخورداند.
 
وی یکی از نواقص جایزه کتاب سال استان فارس را طراحی نشدن تندیس کتاب سال برای اهدا به برگزیدگان عنوان کرد و افزود: به منظور حرفه‌ای شدن جایزه کتاب سال فارس جشنواره، نشانه یکی از نیازهایی است که می‌تواند در دستور کار دبیرخانه قرار گیرد.
 
رضایی همچنین از برگزاری مسابقه‌ای به منظور طراحی تندیس ویژه جایزه کتاب سال استان فارس خبر داد و افزود: به زودی فراخوان طراحی تندیس و نشانه جایزه کتاب سال استان فارس منتشر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها