سه‌شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸
کتاب «پرونده مسکوت» در آستانه چاپ دوم قرار گرفت

کتاب «پرونده مسکوت» با عنوان فرعی بررسی اسناد و اسرار انفجار 8 شهریور 1360 در دفتر نخست‌وزیری نوشته محمدحسن روزی‌طلب و محمدمهدی اسلامی در آستانه چاپ دوم قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «پرونده مسکوت» با عنوان فرعی بررسی اسناد و اسرار انفجار 8 شهریور 1360 در دفتر نخست‌وزیری نوشته محمدحسن روزی‌طلب و محمدمهدی اسلامی که از سوی موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی در سال 1393 منتشر شد، در آستانه چاپ دوم قرار دارد.
 
کتاب «پرونده مسکوت» به بررسی انفجار در دفتر نخست‌وزیری جمهوری‌اسلامی ایران در تاریخ  8 شهریور ماه سال 1360 می‌پردازد. این انفجار در ساعت 15 عصر در تهران و در خیابان پاستور و در طی برگزاری جلسه شورای عالی امنیت ملی کشور با حضور رئیس جمهور و نخست‌وزیر وقت صورت گرفت و در این اتفاق محمدعلی رجایی رئیس‌جمهور و محمدجواد باهنر نخست‌وزیر (در اثر انفجار) عبدالحسین دفتریان مدیرکل مالی اداری نخست‌وزیری (در اثر خفگی در آسانسور) و یک عابر در بیرون ساختمان کشته شدند.
 
 نسخه دیجیتال کتاب «پرونده مسکوت» هم‌اکنون در سایت طاقچه نیز در دسترس علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی قرار دارد.
 
در بخشی از کتاب «پرونده مسکوت» می‌خوانیم: «سید رضا زواره‌ای در سؤالی که از وزیر دادگستری در پیگیری ماجرای انفجار ۸ شهریور می‌پرسد، ماجرای آن دقایق را این‌گونه شرح می‌دهد: مطابق با اظهارات بازجویی، در روز انفجار نخست‌وزیری، آرایش نشستن افراد حاضر در جلسه به این شکل بوده که رئیس‌جمهور در صدر میز ضلع شمالی میز مستطیلی جلسه [و در سمت چپ او] ابتدای ضلع طولی چپ به سمت در خروجی [نخست‌وزیر، وزیر کشور، رئیس شهربانی و نمایندگان نیروهای مسلح و در سمت راست او] ابتدای ضلع طولی سمت راست رئیس‌جمهور منشی جلسه نشسته بودند.

کشمیری در آن روز روی صندلی منشی نشست و کیف بمب را در کنار پای خود و نزدیک به شهید رجائی کار گذاشت. کشمیری نباید در آن جلسه شرکت می‌کرد و در صورت شرکت احتمالی هم باید در انتهای ضلع طولی چپ میز، یعنی تقریباً آخرین فاصله از رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر می‌نشست، ولی در جلسه قبل از انفجار و نیز در جلسه انفجار، در کنار رئیس‌جمهور که جای نشستن مسئول اطلاعات و تحقیقات نخست‌وزیری یعنی خسرو تهرانی بود، نشست.

در کنار در ورودی یعنی پشت صندلی‌های نخست‌وزیر، وزیر کشور و رئیس شهربانی، در ورودی و خروجی جلسه قرار داشت. در کنار در با کمی فاصله، فلاسک‌های آب جوش و چای و تعدادی استکان و نعلبکی قرار داشتند. کشمیری بدون کیف از جای خود بلند شد و برای باهنر و رجائی چای ریخت. از پشت باهنر و دستجردی به‌طرف جای اصلی استقرار خود در انتهای میز که خسرو تهرانی نشسته بود، رفت. با او مکالمهٔ کوتاهی کرد و به‌جای اینکه برود و سر جای جدید خود در کنار مرحوم رجائی بنشیند، از در خارج شد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها