یکشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۵
دوازدهمین سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و عشایر کشور در شیراز برگزار می‌شود

آیین پایانی دوازدهمین سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و عشایر کشور فردا(دوشنبه 7 شهریور) به میزبانی شیراز برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در فارس، دبیر سوگواره ملی شعر عاشورایی عشایر کشور یکشنبه‌(6 شهریورماه) در جمع خبرنگاران، اعلام کرد: یکی از مقولاتی که در عشایر مغفول مانده بود مسائل آیینی، مذهبی عشایر بود که با برگزاری این رویداد توانستیم بخشی از آن را جبران کنیم.
 
امین‌الله قربانی کشکولی با بیان اینکه امسال دوازدهمین سال برگزاری این برنامه به میزبانی شهر شعر و ادب است، افزود: خوشبختانه از سراسر کشور داوطلب و شاعر داریم و از نقاط مختلف برای ما اثر می فرستند.
 
وی با این حال عنوان کرد: متاسفانه موصوعات مرتبط با عشایر متولی ندارد و ما در این زمینه دست تنها هستیم، اما توانستیم قومیت و اقوام را در بُعد مذهبی به خوبی معرفی کنیم.
 
به گفته دبیر سوگواره ملی شعر عاشورایی عشایر کشور، این رویداد تنها جایی است که زبان فارسی در آن در اولویت قرار ندارد و به دنبال زبان‌های غیرفارسی هستیم.
 
وی اضافه کرد: تعدادی از شعرای ما در این سوگواره از اهل سنت هستند اما به ائمه و خاندان نبوت ارادت خاص دارند.
 
قربانی کشکولی با بیان اینکه سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و عشایر کشور به دنبال شناسایی جوانان خلاق ادبی است، ادامه داد: هرسال روند روبه رشدی داشتیم و در طول این سال‌ها توانستیم با چهارصد شاعر از اقوام و عشایر ارتباط برقرار کنیم و ۱۳۰۰ اثر دریافت کردیم.
 
وی با تصریح اینکه این سوگواره رقابتی و از بعدی برای انسجام و اتحاد ملی است، اظهار کرد: در این دوره از سوگواره از 16 استان، اثر به دبیرخانه آن رسیده است که از بین آن‌ها 14 اثر انتخاب کردیم.
 
دبیر سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و عشایر کشور با اعلام اینکه از 60 شاعر ۱۲0 اثر به این رویداد ملی رسیده است، افزود: تمام این آثار بعد از ویراستاری در قالب کتاب منتشر می‌شود.
 
وی از وجود گروه داوری در این سوگواره خبر داد که شعرها را سازماندهی کرده و در مرحله بعدی به زبان‌های مختلف تقسیم‌بندی و سپس داوری می‌کنند.
 
قربانی کشکولی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در فارس، مبنی بر اینکه آیا در این سال‌ها از کشورهای دیگر به این سوگواره اثر ارسال شده است، پاسخ داد: به آن ظرفیت نرسیدیم که از سایر کشورها شرکت کنند اما اگر حمایت از این سوگواره انجام بگیرد زمینه آن فراهم است. با این حال در مجموعه‌های دولتی هیچ سازمانی متولی موضوعات فرهنگی و اجتماعی اقوام نیست.
 
به گفته دبیر سوگواره ملی شعر عاشورایی عشایر کشور، آیین پایانی این روایداد فرهنگی، دوشنبه 7 شهریور‌ماه به میزبانی سالن اجتماعات مرکز آموزشی عشایر شیراز برگزار می‌شود.
 
وی با اعلام اینکه ۱۲۰ هزارعشایر سیار در استان فارس به سر می‌برد، گفت: سه قومیت اصلی شامل قشقایی، لُر بختیاری و ایل خمسه در فارس داریم که در کنار آنان قومیت‌های دیگری هم در فارس زیست می‌کنند.
 
دبیر سوگواره ملی شعر عاشورایی عشایر کشور در پایان تقویت بُعد مذهبی و عاشورایی در بین عشایر را هدف این سوگواره عنوان کرد و از آماده شدن بخشی از گزیده آثار دوره‌های گذشته به منظور چاپ در قالب کتاب خبر داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها