جمعه ۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۵
کتابی برای زندگی صلح‌آمیز در کنار یکدیگر

رمان «چرا نمی‌توانیم منتظر بمانیم؟» داستان مبارزه‌ شهروندان آمریکا به قلم مارتین لوترکینگ است که اخیرا با ترجمه عبدالکریم حسین‌زاده توسط «نشر نو» عرضه شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مارتین لوتر کینگ، نویسنده این اثر مبارز عدالت‌خواهی بود؛ مردی که در راه آنچه رویای خود می‌پنداشت متحمل سختی‌های جان‌فرسا شد؛ چه زمانی که زنی معترض به مبارزات وی در خیابان با کارد قفسه‌ سینه‌اش را شکافت، چه آن زمان که به زندان افتاد، چه آن هنگام که اف. بی. آی. کمونیستش خواند در مبارزه با تبعیض چشم انتظار منجی نماند و قدم در راه گذاشت تا روزی جان سپرد. به اعتقاد مارتین بی‌عدالتی در هرجا تهدیدی است برای عدالت در همه‌جا.

این کتاب هشت بخش شامل انقلاب سیاهان-چرا در سال ۱۹۶۳؟، شمشیر شفابخش، بیرمنگام بول کانر، روزی نو در بیرمنگام، نامه از زندان بیرمنگام، سفید و سیاه با هم، تابستان ناخرسندی ما، روزهای پیش رو را شامل می‌شود.

نویسنده در پیان کتاب چنین پیامی را به خواننده منتقل کرده که دیگر فقط آرمان‌گرایان یا تیره‌روزان نیستند که به دنبال قدرتی مهارگر برای به چالش‌کشیدن عوامل تخریب و نابودی‌اند. خیلی‌ها به دنبال این قدرتند. دیر یا زود همه مردم جهان صرف نظر از نظام‌های سیاسی که تحت آنها زندگی می‌کنند باید راهی برای زندگی صلح‌آمیز در کنار یکدیگر بیابند. در دوران بربریت کشتن همنوع یکی از شرایط معمول زندگی بود؛ اما انسان از موهبت وجدان برخوردار شد و حالا به روزی رسیده که خشونت نسبت به انسانی دیگر باید به اندازه خوردن گوشت انسان دیگر منزجرکننده باشد. خشونت‌پرهیزی که پاسخ‌گوی نیاز سیاهان بود، می‌تواند پاسخی برای مبرم‌ترین نیاز بشریت نیز باشد.

دوروتی کانن از رهبران جنبش حقوق مدنی آمریکا در بخش پیش‌گفتار این کتاب آورده است:
«سال ۱۹۶۳ تفکیک نژادی در بیرمنگام بیداد می‌کرد و از هر شهر دیگری در آمریکا بدتر بود. شدت مبارزات ما برای آزادسازی نشان از ماهیت وحشیانه و فراگیر تفکیک نژادی در این شهر داشت و از دشواری‌های این مرحله از سفرمان خبر می‌داد. هرچه بیشتر حقوق شهروندی خود را خواستار می‌شدیم، ماموران دولتی تفکیک طلب خشم و نفرت بیشتری به ما روا می‌داشتند. با وجود سرکوب‌های گستره، صدها شهروند بیرمنگامی به مبارزه برای تغییر پیوستند. راهپیمایی آزادی خواهانه و تن دادن به بازداشت و زندان کار هر روزه ما شده بود...»

کانن اشاره کرده، چگونه مارتین زندان رفتن را برگزیده است و تاکید دارد که تصمیم مارتین برای زندان رفتن نقطه عطف سرنوشت‌سازی برای مبارزه حقوق مدنی بود. گرچه او را در سلول انفرادی حبس کرده بودند اما وقتی وکلایش بالاخره اجازه ملاقات یافتند روحیه‌اش بهتر شد.

«چرا نمی‌توانیم منتظر بمانیم؟» اخیرا در 182 صفحه و بهای 75 هزار تومان توسط «نشرنو» عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها