پنجشنبه ۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۷
بیان جستارهای روایی برنده جایزه «من بوکر» در سایبان سرخ بولونیا

کتاب «سایبان سرخ بولونیا» شامل جستارها و روایت‌های کوتاهی از ثانیه‌ها و تجارب زندگی جان برجر، برنده جایزه ادبی من‌بوکر با زبانی روان و جذاب است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، جان برجر نویسنده، نقاش، روزنامه‌نگار و منتقد هنری بریتانیایی است که سال ۱۹۷۲ به خاطر رمان جی برنده جایزه ادبی من بوکر شد. جان بر
جر را یکی از مهم‌ترین روشنفکران و شخصیت‌های ادبی و فرهنگی قرن بیستم می‌دانند که ادبیات و هنر و سیاست را به هم پیوند داده و نویسنده‌ای است که پیوسته بین دنیای داستان و ناداستان در رفت ‌و ‌آمد است و جستارهای ادبی و هنری و زندگی‌نگاره‌های متعددی از جمله شیوه‌های دیدن، درباره نگریستن و پیروزی و شکست پیکاسو را در بهترین‌ ژانرهای ادبی‌ منتشر کرده است.

کتاب «سایبان سرخ بولونیا» از این نویسنده شامل روایت‌های کوتاهی از ثانیه‌ها و تجارب زندگی با زبانی روان و جذاب است که در آن استدلال‌های شخصی نویسنده مطرح می‌شود.

جان برجر جستارنویسی چیره‌دست است و بسیاری از ناداستان‌هایش از بهترین‌های تاریخ ادبیات به شمار می‌روند و «سایبان سرخ بولونیا» گویی حضور نویسنده در شهری ا‌ست که ارزش حضور در آن بسیار است، شهر به مثابه تنها جایگاهی است که می‌توان انسان را در آن دید و فهمید و ثبت کرد و برای ماندگاری به تاریخ سپرد.

سایبان سرخ بولونیا شرح دست اولی است از آنچه جان برجر نویسنده از سال‌های دور به یادمی‌آورد؛ بی‌آنکه نوشته‌اش شباهتی به زندگی‌نگاره پیدا کند. نوشته‌ای که بین گذشته و حال در رفت‌وآمد است؛ اما لحظه‌ای به خواننده‌اش قول نمی‌دهد که در این رفت‌وآمدهای پیوسته نظم و ترتیبی را رعایت کند. می‌توان به گذشته رفت و ماند؛ دعوت گذشته را هیچ‌وقت نمی‌توان رد کرد.

می‌توان با به یادآوردن لحظه‌ای، یا جمله‌ای اصلا از ذهن و خاطره بیرون زد و به جست‌وجوی چیزی در تاریخ برآمد و مگر تاریخ این روایت مکرر چیزی جز لحظه‌های مدام تکرارشده‌ای است که کم‌کم در حافظه جمعی جاخوش کرده‌اند؟ درست در لحظه‌ای که با چنان ظرافت و دقتی روایت شده که انگار برجر نوجوان همه‌چیز را روی کاغذی ثبت کرده بوده، پا به دنیای دیگری می‌گذاریم که بی‌شک خاطره نیست؛ تاملی است در باب چیزی یا چیزهایی؛ چشم در چشم هنردوختن و هنر را به زندگی گره زدن یا زندگی را در هنر جست‌وجو کردن و پیوند زدن اینها با خاطراتی که به یادمی‌آیند یا لحظاتی که در ذهن مانده‌اند.

کتاب علاوه بر جستارها، شامل تصاویری سیاه و سفید از مجسمه‌های هنری است. همچنین در پایان کتاب یادداشت‌ها و نام نامه‌ای نیز هست که در خصوص برخی اصطلاحات به کار رفته در آن توضیحات ارزشمندی را به خواننده ارایه داده است.

جستاری در این کتاب:
«اگر ده دقیقه به سمت راست این جایی که نشسته‌ام پیاده بروی، دانشگاهی است که امروز شصت هزار دانشجو دارند آنجا درس می‌خوانند. اولین دانشگاه غیرروحانی اروپا در قرون وسطی همین‌جا تاسیس شد.»

این کتاب که یکی از آثاری سری تاملات نشر چشمه است، در 84 صفحه مصور و بهای 32 هزار تومان با ترجمه مشترک محسن آزرم و حسین عیدی‌زاده عرضه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها