یکشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۳
«قصه‌های روضه»؛ اشاراتی درباره سبک زندگی بزرگان دین

کتاب «قصه‌های روضه» شامل حکایت‌هایی از اصحاب و مجالس روضه‌خوانی است که ویژگی‌ منحصر به فرد آن کوتاهی قصه‌ها است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان‌رضوی، جایگاه رفیع روضه، انگیزه اصلی بیژن شهرامی، برای نگارش کتاب «قصه‌های روضه» است. جذابیت قلم نویسنده، هر علاقه‌مندی به امام حسین(ع) را به حضور در مجالس عزاداری ابا‌عبدالله جلب می‌کند تا نعمت حضور در روضه‌ها هرچند کوتاه و کم را از دست ندهد.

«قصه‌های روضه» به قلم بیژن شهرامی سال 1395 نخستین‌‌بار از سوی اتتشارات به‌نشر  منتشر شده است. این کتاب شامل حکایت‌هایی از اصحاب و مجالس روضه‌خوانی است که در سه فصل با عناوین «خدای تعالی و حضرات معصومین(ع)»، «عالمان دینی» و «شهدا، پیرغلامان، هنرمندان و ...» در قالب داستانی نگاشته شده است.

کوتاهی قصه، ویژگی منحصر به‌فرد این کتاب در نگاه اول است؛ بنابراین کتاب مناسبی برای علاقه‌مندان به مطالعه و مفاهیم عاشورایی، به‌ویژه در مسیرهای کوتاه است، تا مثل رفیقی، همراهشان باشد و در زمان‌های مرده‌شان بیشترین بهره‌ را ببرند.

کوتاهی داستان‌های روضه، به اندازه‌ای است که در برخی صفحات، دو قصه گرفته و خواندنش کمتر از یک دقیقه زمان می‌برد؛ اما آنچه باعث می‌شود شما را غرق در این کتاب کند، عمق جملات در انعکاس رفتار بزرگان دین و ائمه معصومین (علیهما سلام) و علما و علاقه‌مندان و ارادتمندان به امام حسین(علیه السلام) است، مثلا آنجا که از عالمی دینی می‌پرسند چرا در منزل شما فقط روضه باب‌الحوائج، شش ماهه امام حسین(علیه السلام) خوانده می‌شود و جواب می‌شنود؛ «همه شهدای کربلا توان مبارزه و دفاع از خودشان را داشتند، الا حضرت علی اصغر(علیه السلام)».

می‌توان مدعی شد این کتاب، صرفا در حوزه ادبیات آیینی نیست و درونمایه اجتماعی و فرهنگی نیز دارد؛ چراکه نشان دادن سبک زندگی علما و بزرگان دینی و دیگر صاحبان قصه، به وضوح دیده می‌شود و نگاه نویسنده نیز بر همین موضوع غالب است تا از راه روضه کربلا، سیره و سبک زندگی عاشقان واقعی و حقیقی امامان معصوم‌(علیهما السلام) را معرفی کند و چه دلنشین است، وقتی در میانه داستان، خواننده شاهد خوش‌قولی، تواضع، ادب، متانت، بخشندگی، خوش اخلاقی با اطرافیان و احترام به خانواده و بسیاری فضیلت‌های اخلاقی دیگر، شخصیت‌های کتاب می‌شود.

یکی دیگر از مزیت‌های کتاب، استنادات قصه‌ها در پاورقی‌هاست که هم صاحب قصه و هم راوی داستان و هم منابع مشخص است و نشان از تحقیق دقیق نویسنده دارد که سعی کرده تمام قصه‌های کتاب از پایه‌های محکم تحقیقی برخوردار باشد. این دقت نظر نویسنده موجب جلب اعتماد خواننده به متن کتاب می‌شود.

از طرفی این استنادها به قدری دستِ اول است که شاید بتوان ادعا کرد برخی از آن‌ها نخستین‌بار است منتشر شده و بیشتر آن‌ها کمتر شنیده و خوانده شده است که همین نکته، جذابیت اثر را بالا می‌برد.

«قصه‌های روضه» نوشته بیژن شهرامی با طراحی جلد و صفحه آرایی کمیل بیک در 152 صفحه قطع وزیری تاکنون در 4 هزار نسخه از سوی انتشارات آستان قدس رضوی (به‌نشر) منتشر شده است و در حال حاضر به‌عنوان یکی از منابع پویش مطالعاتی «از حسین بخوانیم» است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها