یکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۵
نکوداشت نخستین سالگرد رحلت «علامه محمدرضا حکیمی» برگزار می‌شود

نخستین سالگرد رحلت «علامه محمدرضا حکیمی» در قالب دو برنامه جداگانه در مشهد گرامی داشته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان‌رضوی، به مناسبت نخستین سالگرد رحلت  «علامه محمدرضا حکیمی» اندیشمند دینی، فیلسوف و نویسنده دو برنامه مجزا در روزهای دوشنبه 31 مرداد و  پنجشنبه 3 شهریور‌ماه در مشهد برگزار می‌شود.

دوشنبه سالن بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در بست شیخ طبرسی حرم مطهر رضوی، از ساعت 9 صبح تا 12 ظهر میزبان برگزاری نکوداشت نخستین سالگرد رحلت «علامه محمدرضا حکیمی» با حضور و سخنرانی حضرات آیات، حجج اسلام و استادان حوزه و دانشگاه از‌جمله سیدجعفر سیدان، احمدمروی، محمدعلی مهدوی‌راد، محمد‌مهدی رکنی، سیدعباس صالحی و محمد‌تقی سبحانی خواهد بود.

همچنین شب بزرگداشت «علامه محمدرضا حکیمی» نیز قرار است پنجشنبه سوم شهریور ماه از ساعت 17 در محل تالار فردوسی فرهنگسرای جهاددانشگاهی مشهد واقع در سه‌راه ادبیات، مجتمع دکتر علی شریعتی برگزار شود.

در این مراسم سارا شریعتی، محمد اسفندیاری، محمدرضا موحدی، آرمان ذاکری، یوسف بینا سخنرانی می‌کنند.

رونمایی از کتاب «خراسانیات ِ علامه محمدرضا حکیمی» و نمایش مستند «محمدرضا حکیمی؛ فریاد روزها» نیز از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این مراسم است.

به گزارش ایبنا محمدرضا حکیمی، اندیشمند دینی و نویسنده در ۱۴ فروردین ۱۳۱۴ در مشهد متولد و در سال ۱۳۲۶ وارد حوزه علمیه خراسان شد و تا ۲۰ سال در این حوزه به تحصیل پرداخت. محمدتقی ادیب نیشابوری، شیخ مجتبی قزوینی خراسانی، سیدمحمدهادی میلانی، احمد مدرس یزدی، اسماعیل نجومیان، حاج سیدابوالحسن حافظیان و حاجی‌‌خان مخیری، از مهم‌ترین استادان زنده‌یاد حکیمی بوده‌اند.
 
از آثار محمدرضا حکیمی می‌توان به «الحیاة»، «خورشید مغرب»، «عقل سرخ»، «عاشورا: مظلومیتی مضاعف»، «شیخ‌آقا‌بزرگ تهرانی»، «تفسیر آفتاب»، «فریاد روزها»، «سپیده‌باوران»، «گزارش (برگرفته از الحیاة)» و ... اشاره کرد.

از این عارف برجسته با عناوینی چون «علّامه»، «استاد»، «فیلسوف عدالت» و «مرزبان توحید» یاد می‌شود و کتاب الحیاة وی که یک دایرةالمعارف اسلامی است، از شهرت و اعتبار خاصی در جهان اسلام برخوردار است.

وی شامگاه ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ به دلیل عوارض ناشی از ابتلا به ویروس کرونا و کهولت سن دچار ایست قلبی شد و درگذشت. پیکر این حکیم در دوم شهریورماه در جوار بارگاه حضرت رضا(ع) به خاک سپرده شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها