پنجشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۱
مطالعه از ارکان رکین توسعه فرهنگی هر جامعه‌ است

فرماندار شهرستان شاهین‌دژ در استان آذربایجان‌غربی گفت: یکی از ارکان رکین توسعه فرهنگی هر جامعه‌ای مطالعه در آن جامعه است و از مهمترین عوامل و شاخصه‌های توسعه هر جامعه‌ای تحصیل و در واقع کتابخوانی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در آذربایجان‌غربی، دومین جلسه‌ انجمن كتابخانه‌‌های عمومی شهرستان شاهين دژ، شهر كشاورز و محمودآباد به‌صورت مشترک به رياست محمدعلی حسین‌زاده، فرماندار و با حضور خديجه معصومی، مدير‌كل كتابخانه‌های استان؛ غفار عزیزی، معاون اداری و مالی استان؛ زهرا كريم‌خانی، كارشناس امور انجمن‌ها؛ ابراهیم وحدانی، شهردار شاهین دژ؛ احمد شکری، نماینده رئيس اداره آموزش و پرورش؛ بهرنگ رضایی، بخشدار مرکزی؛ حسن ترانه، شهردار محمودآباد؛ آرش سلطانی، بخشدار کشاورز؛ فرمان هادی، دبير انجمن و مسئول کتابخانه عمومی دانش كشاورز؛ پری فرجی افشار، رئيس اداره شهرستان و سایر اعضا در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد.

خدیجه معصومی، مديركل کتابخانه‌های آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه کتابخانه عمومی به‌عنوان یک پایگاه فرهنگی و اجتماعی چندمنظوره است، گفت: کتابخانه‌های عمومی می‌توانند قلب تپنده و خاستگاه فرهنگ و علم در جامعه، رشد و توسعه فرهنگی در برش‌های ملی، استانی، شهرستانی و منطقه‌ای باشند.

وی ادامه داد: در واقع معتقدیم کتابخانه عمومی مکمل اثربخشی برای بسیاری از مکان‌ها و ظرفیت‌های مهم فرهنگی از قبیل مدرسه، دانشگاه و مسجد است.

معصومی بیان کرد: کار کتاب، کتابخوانی و ترویج خواندن یک چرخه فرهنگی است که نیازمند تلاش و همت تمامی دستگاه‌های متولی فرهنگی از قبیل آموزش و پرورش که بخش عمده‌ای از تجمعات انسانی را مدیریت می‌کند، فرهنگ ارشاد و اسلامی، دانشگاه‌ها، مساجد و .. را می‌طلبد که با همکاری و مشارکت بتوانند حوزه کتاب و کتابخوانی را در جامعه ارتقاء بدهند.

مدير كل کتابخانه‌های آذربایجان‌غربی گفت: در حال حاضر 4 کتابخانه عمومی فعال در شهرستان  شاهین دژ وجود دارد، ولی ما به این وضعیت کتفا نخواهیم کرد و با توجه به ظرفیت بسیار خوبی که شاهین دژ  دارد، تلاش داریم زیرساختهای سخت افزاری و نرم افزاری لازم را برای راه اندازی کتابخانه‌های عمومی بیشتری در شهرستان مهیا کنیم.

 محمدعلی حسین زاده، فرماندار شاهین‌دژ نیز در این جلسه گفت: یکی از ارکان رکین توسعه فرهنگی هر جامعه‌ای مطالعه در آن جامعه است و از مهمترین عوامل و شاخصه‌های توسعه هر جامعه‌ای تحصیل و در واقع کتابخوانی است.

وی ادامه داد: جوامعی که در آن از کتاب در اوقات فراغت بیشتر استفاده می‌شود رشد و توسعه در آن جامعه بیشتر از سایر جوامع است.

حسین‌زاده افزود: یکی از علل عدم رغبت به مطالعه در بین کودکان و نوجوانان همانا عدم فرهنگ سازی این امر مهم توسط خانواده ها است چنانکه خانواده‌ها خود عامل به عمل باشند مطمئنا اصلی‌ترین الگو برای کودک و جوان و نوجوان خود پدر و مادر به بحث کتاب و مطالعه می‌باشد.

در ادامه پری فرجی افشار، رئيس اداره شهرستان  نیز با ارائه گزارشي از وضعيت موجود كتابخانه‌ها و ارائه آمار منابع، امانت و عضو، به مهمترين مسائل شهرستان ازجمله ايجاد كتابخانه در شهر و روستاهای فاقد كتابخانه اشاره و گزارشي از اقدامات انجام شده در اين خصوص اعلام کرد.

پيگيری ايجاد كتابخانه در شهر فاقد كتابخانه محمودآباد، تسويه نيم‌درصد شهرداری‌ها به‌صورت ماهانه از سوی شهرداران و تعيين حق عضويت كتابخانه‌ها از اهم مصوبات جلسه انجمن بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها