شنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۵
«قبیله برمودا» منتشر شد

رمان «قبیله برمودا» به قلم نجمه جوادی با داستانی در مورد یک قبیله باستانی در آمریکای شمالی، از سوی انتشارات کتاب جمکران منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ این رمان داستان واقعی قبیله‌ای است که حضورشان تاکنون مخفی مانده است. در این اثر بعضی از شخصیت‌ها خیالی و بعضی دیگر واقعی‌ست. شخصیتی به اسم سیدعلی که شخصی دانشمند و از شیعیان دربار تیموری است، بعد از خواندن کتاب‌های خوارزمی و خواجه نصیر، به جست‌وجوی سرزمین‌های آن سوی دریای تاریک می‌رود. بعد از پشت‌سر گذاشتن ماجراهای زیادی که طی سفر برایش پیش می‌آید به قبیله داکوتا می‌رسد و داستان اصلی شروع می‌شود؛ سیدعلی با جادوگر بزرگ قبیله مخالفت می‌کند و مردم قبیله را به دین اسلام دعوت می‌کند؛ اما این ابتدای راه اوست.

«قبیله برمودا» حاصل دو سال تحقیق و مطالعه نویسنده در مورد سرخپوستان آمریکای شمالی (داکوتا) است. قبیله‌ای که هنوز هم در آن منطقه، زندگی می‌کنند و آداب‌ورسوم جالبی دارند؛ آداب‌ورسومی شبیه مسلمانان. درواقع قاره آمریکا قبل از سفر اکتشافی کریستف کلمب توسط مسلمانان کشف شده است.

دانشمندانی چون خوارزمی در کتاب صوره‌ الارض و خواجه‌نصیرالدین طوسی در حاشیه کتاب نجومی خود، مطالب مهمی در این‌باره نوشته بودند. آنها به این نکته اشاره‌ کرده بودند که در آن‌سوی دریای تاریک (اقیانوس اطلس) خشکی وجود دارد؛ این در حالی بود که دویست‌سال قبل از کشف قاره آمریکا توسط کلمب، این نظریه داده‌شده. تا آن زمان (دویست‌سال قبل از کلمب) همه فکر می‌کردند خشکی‌ها همان‌هایی است که همه می‌دانند؛ ولی با نقشه خوارزمی و مختصات خواجه‌نصیرالدین طوسی معلوم شد در کره زمین خشکی‌های دیگری هم وجود دارد و بر همین اساس مسلمانان به کمک دریاداران چینی توانستند اقیانوس اطلس را درنوردند و به آنجا یعنی آمریکای کنونی برسند.
 
در بخشی از کتاب می‌خوانیم:
با صدای هیاهوی بچه‌ها بیدار می‌شوم. هوای داخل تیپی گرفته است و آتش هم رو به خاموشی است. سرم را می‌گیرم بین دست‌هایم. دلم می‌خواهد دوباره بخوابم و مرد دریا را ببینم که به سویم می‌آید؛ با همان چشم‌های زیبا و لباس‌های عجیبی که در هیچ کدام از هفت قبیله سو ندیده‌ام. انگشت‌هایم را در هم گره کرده‌ام و آرزو می‌کنم که ای کاش یک بار هم که شده وقتی او را در خواب می‌بینم، دستش را بگیرم. بعد از این فکر، سرم داغ می‌شود و صورتم مثل همیشه گل می‌اندازد. از اینکه بیدار شده‌ام ناراحتم و بیشتر از آن، از دست پدر ناراحتم که به تازگی جای خالی مادر را پر کرده است. نامادری‌ام را جادوگر برای پدر انتخاب کرد. او همیشه کنار حصارهای تیپی‌اش می‌نشیند تا شاید طلسمی از جادوگر بگیرد.


این اثر در 354 صفحه با شمارگان هزار نسخه به بهای 95 هزار تومان از سوی انتشارات کتاب جمکران به تازگی روانه بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها