یکشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۹
«شیخ شهید» بزرگداشتی در سالروز شهادت شیخ فضل‌الله نوری

مراسم سالروز بزرگداشت شهادت شیخ فضل‌الله نوری از سوی مرکز اسناد، موزه و کتابخانه مجلس شورای اسلامی با عنوان «شیخ شهید» برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «شیخ شهید» نام برنامه‌ای است که به مناسبت سالروز شهادت شیخ فضل‌الله نوری از سوی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

در این برنامه دکتر سعید طاووسی مسرور، پژوهشگر تاریخ تشیع و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی درباره «چرایی نگاه انتقادی شیخ فضل‌الله به مشروطه» و قاسم تبریزی، پژوهشگر تاریخ با نگاهی به «شیخ فضل‌الله و مشروطه مشروعه» سخنرانی خواهند کرد.

برنامه «شیخ شهید» سه‌شنبه یازدهم مرداد از ساعت 11 تا 13 در میدان بهارستان، جنب مدرسه عالی شهید مطهری، کتابخانه مجلس شورای اسلامی، تالار جلسات موزه مجلس بر پا خواهد شد.

                      


فضل‌الله کجوری، مشهور به شیخ فضل‌الله نوری (۱۲۵۹قـ۱۳۲۷ق)، از مجتهدان طراز اول در تهران و از پیشروان جنبش مشروطه ایران بود. او با پشتیبانی آخوند خراسانی، اصل دوم ممتم قانون اساسی مشروطه مبنی بر تشکیل هیئت‌نظار را به تصویب مجلس شورای ملی رساند اما به دلیل اختلاف با دیگر نمایندگان درباره برخی از اصول متمم قانون اساسی مشروطه، از مجلس کناره‌گیری کرد و با راه‌اندازی جریانی که مشروعه‌خواهان نام گرفت، اعتراضات شدیدی بر مشروطه‌خواهان و مشروطیت وارد کرد.

شیخ فضل‌الله با نوشتن رساله‌هایی از جمله رساله حرمت مشروطه، مخالفت مشروطه‌خواهان را به خود جلب کرد. او پس از دوره استبداد صغیر و فتح تهران به‌دست مشروطه‌خواهان در دادگاهی محاکمه و سرانجام اعدام شد.

این برنامه همچنین از صفحه اینستاگرام کتابخانه مجلس شورای اسلامی پخش خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها