پنجشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۱
بانک ایده در حوزه ادبیات پایداری در استان‌ها ایجاد می‌شود

رحیمی در نشست هم‌اند‌یشی با نویسندگان و محقق استان یزد گفت: در زمینه کارشناسی آثار حوزه ادبیات پایداری و تاریخ شفاهی در ستاد از ظرفیت و توانمندی کارشناسان شهرستانی استفاده می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در یزد، نشست هم‌اندیشی با جمعی از نویسندگان، محققان و فعالان تاریخ شفاهی «دارالعباده یزد» با حضور محمدمهدی رحیمی، مدیر دفتر ادبیات پایداری معاونت راهبری استان‌های حوزه هنری و  جمعی از نویسندگان، محققان و فعالان تاریخ شفاهی «دارالعباده یزد» در سالن اجتماعات حوزه هنری یزد برگزار شد.

رحیمی با بیان اینکه نگاه ستاد ادبیات پایداری نگاهی از بالا به پایین به شهرستان‌ها و مراکز استانی نیست، بیان کرد: در زمینه کارشناسی آثار از ظرفیت و توانمندی کارشناسان شهرستانی در ستاد استفاده خواهیم کرد.
 
وی افزود: کارشناس از ابتدای کار در کنار نویسنده قرار می‌گیرد و در راستای ارتقاء اثر با نویسنده همراهی می‌کند و به نظرم کارشناس در جاهایی باید به جای نویسنده از کار دفاع کند.
 
مدیر دفتر ادبیات پایداری معاونت راهبری استان‌ها بسط و گسترش موضوعی و جغرافیایی ثبت و ضبط خاطرات شفاهی در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را از‌جمله برنامه‌های این دفتر برشمرد و ادامه داد: موضوعات خاص استان‌ها و موضوعات عمومی مثل وقایع ترور، مربیان امور تربیتی، افرادی که در حوزه‌های پیشرفت و آبادانی، صنعتی، نظامی، پزشکی و ... فعالیت داشته و دارند را جدی‌تر پیگیری خواهیم کرد.
 
رحیمی افزود: همچنین مباحثی که کمتر به آن‌ها پرداخته شده ازجمله نقش مساجد در انقلاب اسلامی، نقش زنان در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، کلاس‌های قرآن و نهج البلاغه و افراد مؤثر در انقلاب، پشتیبانی جنگ، جهاد سازندگی و خاطرات جهادگران، بهداری، فعالیت‌های فرهنگی هنری اسرا در دوران اسارت، خاطرات جانبازان و نقش مدارس در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از دیگر موضوعاتی است که مد نظر است و می‌تواند مورد توجه محققان و نویسندگان قرار گیرد.
 
وی بر تشکیل و تکمیل بانک اطلاعات سوژه و ایده‌های مرتبط با تاریخ شفاهی و ادبیات پایداری در استان‌ها تأکید کرد و گفت: هر چه اطلاعات این بانک که از طریق رصد میدانی، مطالعه اسناد و منابع مکتوب و همچنین فضای مجازی به دست می‌آید کامل‌تر و گسترده‌تر باشد، کاربردی‌تر است و برای سایر نهادها و سازمان‌ها نیز راهگشا خواهد بود.
 
این پژوهشگر بیان کرد: هر چه محقق و نویسنده به مسائل محتوایی، گفتمانی و ابعاد پنهان سوژه مسلط باشد، می‌تواند اثری مستند و خوش‌خوان تولید کند.
 
مدیر دفتر ادبیات پایداری معاونت راهبری استان‌ها به ضعف آموزش فنی و محتوایی در عرصه ادبیات پایداری و تاریخ شفاهی اشاره و بیان کرد: یزد از جمله استان‌هایی است که در این زمینه خوب عمل کرده و اشباع است.
 
رحیمی با بیان اینکه حوزه هنری یزد در زمینه ادبیات پایداری و آموزش و تربیت نویسنده اقدامات خوبی انجام داده ضمن قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته، گفت: آثاری که به همت این نهاد به قلم جمعی از نویسندگان یزدی منتشر شده یا در دست انتشار است موجب افتخار و خوشحالی است و امیدوارم این حرکت خوب و امیدوارکننده با قوت بیشتر ادامه داشته باشد.
 
وی در ابتدای نشست با نویسندگان و محققان تاریخ شفاهی و ادبیات پایداری استان آشنا شد و در جریان روند تولیدات تاریخ شفاهی در حوزه هنری یزد قرار گرفت.
 
در این جلسه نویسندگان و پژوهشگران ادبیات پایداری و تاریخ شفاهی استان نیز به بیان دیدگاه‌ها، نظرات و دغدغه‌های خود پرداختند و با رویکرد جدید دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری در دوره تحولی آشنا شدند.

کاهش مشکلات حوزه نشر، تسریع در روند کارشناسی و چاپ آثار، حمایت بیشتر از آثار نویسندگان یزدی به دلیل برخورداری از ظرفیت‌های مناسب، لزوم ارتباط بهتر و بیشتر بین نویسندگان استان با کارشناسان و مسئولان ستاد در تهران، برگزاری نشست‌های تخصصی و حمایت از تولیدات، ایجاد دلگرمی و حمایت از نویسندگان و محققان شهرستانی، توجه بیشتر به سوژه‌های تازه و بکر در حوزه تاریخ شفاهی دارالعباده و اختصاص منابع مالی مناسب به این امر از جمله خواسته‌ها و مطالبات نویسندگان و پژوهشگران یزدی در این نشست بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط