یکشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۹
بازنشر «به عیوق می‌رسد» در آستانه محرم/ ترکیب‌بند محتشم پرچمدار بسیاری از اشعار عاشورایی است

نویسنده کتاب «به عیوق می‌رسد» در بررسی و ثبت 128 شرح احوال و بررسی شعر شاعرانی که به سرایش اثر در استقبال از بند دوم ترکیب‌بند عاشورایی محتشم کاشانی پرداخته‌اند،‌ تاکید دارد که ترکیب‌بند مشهور محتشم کاشانی بسیار مورد توجه شاعران در دوره‌های مختلف قرار گرفته و می‌توان این ترکیب‌بند را پرچمدار بسیاری از صاحب‌قلمان دانست.

جواد هاشمی، شاعر آیینی و نویسنده کتاب «به عیوق می‌رسد» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با اشاره به اینکه این اثر نخستین بار در اربعین سال 1395 توسط انتشارات محمل چاپ و با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد، توضیح داد: کتاب «به عيّوق می‌رسد»، شامل ۱۲۸ شعر، مطابق با نام مبارک حضرت امام حسین (ع) است که با تركيب‌بند محتشم  هم‌وزنند (مفعول فاعلات مفاعيل فاعلن)، همگی رديف «كربلا» دارند و از نظر قافيه و موضوع، محدودیت ندارند.
 
هاشمی با تاکید بر اینکه در بين تمام اشعار عاشورايی، تركيب‌بند مشهور محتشم کاشانی به دليل عنايت خاص ائمه (ع) بر صاحب اثر، منزلت ویژه‌ای يافته، افزود: يكي از بركات اين تركيب‌بند، شور و شعوری است كه در بين سخن‌پردازان و سخن‌سنجان ايجاد كرده و بسياری را پس از محتشم بر آن داشته تا در حوزه شعر و ادب عاشورايی، تركيب‌بندی به يادگار از خود بگذارند. این کتاب تنها به مطالعه یکی از بندهای ترکیب‌بند (کشتی شکست‌خورده توفان کربلا) اختصاص دارد و بازتاب این بند را در اشعار قالب‌های مختلف شاعران پس از محتشم بررسی کرده است. در اين مجموعه، غير از توجه به محتوا، شعرها با دو معيار هم‌وزن بودن با تركيب‌بند محتشم (مفعول فاعلات مفاعيل فاعلن) و نیز داشتن رديف كربلا بررسی شده است.
 
نویسنده «به عیوق می‌رسد» درباره دلیل بررسی 128 شعر در این مجموعه گفت: این مجموعه نتيجه جست‌وجو در بيش از 4000 اثر مكتوب است كه سرانجام 128 شعر که مطابق با نام مبارک امام حسین (ع) است انتخاب شد. در اين تذکره‌گونه همچنین زندگی‌نامه مختصری از 94 شاعری که شعرشان نقل شده آمده و شامل عنوان شاعر، تخلص، قرن، سال ولادت و سال رحلت، مدفن، آثار و ذکر برخی منابع برای شناخت بيشتر شاعر آمده است. قالب‌های شعری نیز متنوع هستند و غزل، قصیده، قطعه و مخمس را شامل می‌شوند.

متن بند دوم ترکیب‌بند محتشم به شرح زیر است:
کشتی شکست‌خورده طوفان کربلا
در خاک و خون تپیده میدان کربلا
گر چشم روزگار بر او زار می‌گریست
خون می‌گذشت از سر ایوان کربلا
نگرفت دست دهر گلابی به غیر اشک
زآن گل که شد شکفته به بستان کربلا
از آب هم مضایقه کردند کوفیان
خوش داشتند حرمت مهمان کربلا
بودند دیو و دد همه سیراب و می‌مکید
خاتم ز قحط آب سلیمان کربلا
زان تشنگان هنوز به عیوق می‌رسد
فریاد العطش ز بیابان کربلا
آه از دمی که لشکر اعدا نکرد شرم
کردند رو به خیمه سلطان کربلا
 
کتاب «به عیوق می‌رسد» در آستانه محرم در 416 صفحه و بهای 300 هزار تومان توسط نشر محمل تجدید چاپ شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها