دوشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۰
«اتنوموزیکولوژی: رویکردهای مطالعاتی» وارد بازار نشر ایران شد

کتاب «اتنوموزیکولوژی: رویکردهای مطالعاتی»، نوشته محمدرضا آزاده‌فر در تیرماه امسال وارد بازار کتاب ایران شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «اتنوموزیکولوژی» محصول مطالعاتی یکی از اعضای هیأت علمی دانشکده موسیقی است که طی پانزده ساله آماده انتشار شده است.

محمدرضا آزاده‌فر نویسنده‌ی این کتاب در گفت‌وگو با ایبنا ضمن اعلام این خبر گفت: تنوع بسیار گسترده موسیقی اقوام ساکن در فرهنگ ایران در کمتر کشوری دیده می‌شود. یکی از مهمترین مؤلفه‌های هویت فرهنگی هریک از این اقوام آواها و نواهای موسیقی آن‌هاست. طی حدود یک دهه گذشته که از تأسیس رشته اتنوموزیکولوژی در ایران می‌گذرد همواره کمبود منابع مطالعاتی روزآمد یکی از مشکلات فراروی علاقه‌مندان این رشته بوده است. کتاب حاضر در تلاش است تا بخشی از این نیاز را پاسخ دهد.

از آزاده‌فر پیش‌تر نیز کتاب‌هایی با موضوعات تحلیل ساختاری موسیقی در حوزه‌های ریتم و ملودی منتشر شده است که با استقبال گسترده علاقه‌مندان این رشته روبه‌رو شده است.

کتاب اتنوموزیکولوژی: رویکردهای مطالعاتی مشتمل بر نوزده فصل تألیف شده و حاوی آخرین دستاوردهای مطالعاتی این رشته است. رئوس موضوعات طرح شده در این کتاب عبارتند از:
  1. سیر تطور اتنوموزیکولوژی
    اتنوموزیکولوژی و موسیقی‌شناسی
    کار میدانی
    آرشیو
    باستان‌موسیقی‌شناسی
    نگاه از درون و نگاه از بیرون
    موسیقی و زندگی اجتماعی
    موسیقی و هویت
    موسیقی و باورهای مذهبی و اعتقادی
    موسیقی جادو و درمان
    موسیقی و بدن
    موسیقی و جنسیت
    موسیقی و سیاست
    موسیقی و مهاجرت
    موسیقی و زبان
    سازشناسی
    آوانگاری
    اتنوموزیکولوژی کاربردی
    اتنوموزیکولوژی و تکنولوژی
     
در معرفی کتاب آمده است:
مک‌آلستر می‌گوید «موسیقی در اصل مسئله‌ی ارزش‌های انسانی است، نه نُت‌ها » و گورالی کِنِث اتنوموزیکولوژی را ساحتی می‌داند که مطالعه‌ی «موسیقی به‌عنوان صدا» را به مطالعه‌ «انسان موسیقی‌ساز» رشد می‌دهد. گیلبرت چِیس معتقد است تاریخِ موسیقی، گفتگو با مردگان است، اما اتنوموزیکولوژی گفت‌وگو با زندگان. کتاب حاضر موسیقی را چنین تعریف می‌کند: «موسیقی رخداد ضابطه‌مند اصوات در بستر زمان بر اساس هنجارهای زیبایی‌شناختی قومی در دوره‌ تاریخی معین است»؛ شاید هنجارهای زیبایی‌شناسی اقوام همسایه با هنجارهای زیبایی‌شناسی من متفاوت باشد، و دور از انتظار نیست که هنجارهای زیبایی‌شناسی قوم من فردا دیگرگون شود. همواره آنچه در یک آواز یا نغمه‌ی انسانی وجود دارد بیش از مجموعه‌ی سازمان‌یافته‌ی اصوات است و این «بیش» بسیار شگفت‌انگیز است. پیچیدگی باورهای انسان و روابط شگفت‌آور او با خود و دیگری، چنان رمزآلود است که تنها در بستر پدیده‌ای به شگفتی موسیقی امکان بروز می‌یابد. ما به دنبال سرنخ‌هایی برای کشف راز انسان هستیم و شاید هیچ‌چیزی مانند موسیقی نتواند این سرنخ‌ها را به دست ما بدهد. در این مسیر دشوار، اما، ما یک موهبت اصلی داریم که به آن می‌بالیم؛ ما خود انسان هستیم و این کمک بزرگی به مکاشفات ما می‌کند. ما خود شگفتی‌های انسانی مانند شوریدگی، وجد، خلسه، اغواگری، ترس، آرزوی جاودانگی و از همه بالاتر عشق که راز بسیاری از نغمه‌پردازی‌هاست را تجربه می‌کنیم. ما «انسان‌موسیقی‌شناسان» هر بار که به ساحت رشته‌ی خود می‌اندیشیم بازهم بسان کودکی که بزرگ‌ترین حقیقت هستی را مکاشفه کرده است، با تمام وجودمان سرشار از شعف می‌شویم و این مهم نیست که قبلاً چند بار به این صورت هیجان‌زده شده باشیم.

این کتاب در 320 صفحه، در قطع وزیری با قیمت 1200000 ریال و با تیراژ 1000 نسخه توسط نشر نی منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها