سه‌شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۷
اندیشه مولانا قبل از نفوذ در عامه مردم، دانشمندان شبه قاره را متاثر کرد

عارف نوشاهی در جلسه مثنوی خوانی تولیت شمس تبریزی و مفاخر خوی گفت: اندیشه مولانا قبل از نفوذ در عامه مردم، دانشمندان شبه قاره را متاثر کرد و بسیاری از صاحبان ذوق او را مرشد خود خوانده‌اند و این در آثار آن‌ها متجلی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)  در آذربایجان‌غربی،  جلسه مثنوی‌خوانی تولیت شمس تبریزی و مفاخر خوی با حضور و سخنرانی عارف نوشاهی از کشور پاکستان برگزار شد.

در این جلسه که در سالن کنفرانس شهرداری خوی برگزار شد  عارف نوشاهی استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه ادبیات فارسی از کشور پاکستان که با همکاری دانشگاه تبریز در این جلسه حضور داشت، درباره تاثیر مثنوی معنوی مولانا در شبه قاره هند سخن گفت.

وی با اشاره به تدوین و تالیف آثار متعدد و متنوع در موضوع مثنوی معنوی مولوی و تقریرات شمس تبریزی در شبه قاره که از سوی پژوهشگران و اندیشمندان و محققین شبه قاره به رشته تحریر در آمده است، گفت: مولانا اگر چه به شبه قاره نرفت لیکن چنان مردم این منطقه با او آشنایی دارند که گویا فرزند این خاک و بوم بوده است.

 وی افزود: اندیشه مولانا قبل از نفوذ در عامه مردم، دانشمندان شبه قاره را متاثر کرد و بسیاری از صاحبان ذوق او را مرشد خود خوانده‌اند و این در آثار آن‌ها متجلی است.

نوشاهی اندیشه‌های والا و تابناک مولانا را از درخشان‌ترین تجلیات معنویت و روحانیت در مشرق زمین عنوان کرد و گفت: همین معنویت اصیل است که در جهان امروز که ماده‌پرستی از هر سوی بشریت را تهدید می‌کند، اهمیتی فوق‌العاده یافته است.

وی در ادامه گوشه‌ها و نمونه‌هایی از تاثیر شگرف مولانا بر متفکران جهان به‌ویژه ادیبان و عارفان شبه قاره را بیان کرد.

در ادامه  بهروز نصیری، مورخ و پژوهشگر اهل خوی به تشریح اسناد و مدارک موجود درباره آرامگاه شمس تبریزی در خوی پرداخت و  محمدباقر محسنی نیز از دفتر دوم مثنوی معنوی ابیاتی را برای حاضران و تفسیر کرد.

در این جلسه علاوه بر علاقه‌مندان دکتر باقر صدری‌نیا، دکتر اسد‌الله واحد و دکتر محمد طاهری خسروشاهی از دانشگاه تبریز نیز حضور داشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها