شنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۷
نکوداشت استاد محمد قهرمان برگزار می‌شود

نکوداشت استاد محمد قهرمان، پژوهشگر، مصحح و شاعر خراسانی در شهرستان تربت حیدریه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان رضوی، آیین نکوداشت استاد محمد قهرمان و پاسداشت گویش‌های خراسانی با حضور شاعران خراسان بزرگ و خانواده‌ ایشان برگزار می‌شود.

این مراسم دهم و یازدهم تیرماه در شهرستان تربت حیدریه استان خراسان رضوی و همزمان با نود و سومین زادروز استاد محمد قهرمان میزبان علاقه‌مندان و دوستداران شعر و ادب خراسان خواهد بود.

محمد قهرمان پژوهشگر، مصحح و شاعر خراسانی ۱۰ تیر سال ۱۳۰۸ در روستای امیرآباد واقع در هشت کیلومتری جنوب تربت حیدریه به دنیا آمد. در پنج سالگی مادرش و در سیزده سالگی پدرش از دست داد و پس از آن خواهر بزرگش سرپرستی او را به عهده گرفت. سال پنجم دبیرستان در مشهد با مهدی اخوان ثالث هم‌کلاس شد و این دوستی ادامه یافت؛ سال ششم ادبی را در دبیرستان البرز تهران به پایان رساند و سپس در دانشکده حقوق دانشگاه تهران در رشته قضایی ادامه تحصیل داد، اما هرگز دنبال کار حقوقی نرفت و فقط به شعر پرداخت.



قهرمان از آذر ۱۳۴۰ به مدّت ۲۷ سال تا بازنشستگی به‌عنوان کتابدار دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشغول به فعالیت بود. علاقه وی در سرودن شعر، در غزل و به‌ویژه سبک هندی به اندازه‌ای بود که یکی از شعرای بنام غزل‌سرای هندی شد. زبان بومی تربت حیدریه را به خوبی می‌دانست و بسیاری از اشعار وی که به زبان محلی سروده شده‌اند، در ردیف اول شعر بومی قرار دارند. این ادیب و استاد فرزانه از سال ۱۳۳۹ در منزل شخصی‌اش انجمن ادبی به‌صورت هفتگی برگزار کرد و سال ۱۳۳۸ با نوه عموی خود به‌نام فرشته قهرمان ازدواج کرد و مقیم مشهد شد.

کلیات صائب تبریزی، انتشارات علمی فرهنگی در ۶ جلد، دیوان میلی مشهدی، دیوان حاج محمد جان قدسی مشهدی، دیوان کلیم همدانی، دیوان صیدی طهرانی، دیوان دانش مشهدی، دیوان سلیم، دیوان ناظم هروی، دیوان اشعار قدسی، نغمه های قدسی، دیوان اشعار کمال گلشن کمال، با همکاری ذبیح‌الله صاحبکار، بازخوانی علمی تذکره عرفات العاشقین در 7 جلد، گزیده اشعار شعرای سبک هندی، گزیده اشعار طغرای مشهدی، ارغوان‌زار شفق، گزیده اشعار صائب تبریزی و دیگر شعرای سبک هندی، گزیده اشعار صائب تبریزی، گزیده غزلیات و ابیات صائب تبریزی، خلوت خیال، مدایح رضوی، تجلی امام علی در طغرای مشهد، ده نامه مهدی اخوان ثالث به محمد قهرمان، با یادهای عزیز گذشته، فریادهای تربتی، دیوان اشعار محمد قهرمان، خدی خدای خدم، اشعار محمد قهرمان به لهجه تربتی، دم دربند عشق، کتاب و سی دی اشعار محمد قهرمان، روی جاده ابریشم شعر و به خط روشن عشق از جمله آثار استاد محمدقهرمان است.

کتاب «روی جاده ابریشم شعر» وی در نهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر به‌عنوان اثر برگزیده در حوزه شعر معرفی شد.


استاد محمد قهرمان ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ درگذشت و در مقبرةالشعرای آرامگاه فردوسی در طوس به خاک سپرده شد.

در پی فوت این شاعر خراسانی، رهبری طی پیامی درگذشت او را تسلیت گفتند و نوشتند: «با دریغ و افسوس، خبر درگذشت شاعر بزرگ خراسان آقای محمّد قهرمان را دریافت کردم. خاموش شدن این چشمه‌ی فیاض شعر فاخر و غزل پر نکته و آراسته، هر آشنای شعر و ادب معاصر را دچار تأسف و اندوه میسازد و آشنایان شعر ممتاز او و خود آن شخصیت متین و با وفا و آن ذهن مواج و ژرف‌بین و مضمون‌یاب را بسی بیشتر.

قهرمان بیشک یکی از چهره‌های ماندگار و برجسته‌ی شعر و ادب فارسی، و غزل او یادآور شاعران بزرگ سبک هندی است. اینجانب درگذشت این دوست دیرین و با صفا را به جامعه‌ی ادبی کشور و به ادیبان و شاعران خراسانی و به ویژه به همسر گرامی و فرزندان ایشان تسلیت میگویم و آمرزش الهی را برای وی مسألت می‌کنم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها