سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۳
جهاد دانشگاهی مشهد 3 کتاب جدید منتشر کرد

انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد در ادامه چاپ مجموعه کتاب‌های «کودک و تجربه طبیعت» 3 عنوان جدید منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان‌رضوی، کتاب‌های «کودکی و طبیعت؛ اصول طراحی برای معلمان»، «پنداشت تربیت» و «انسان‌شناسی یادگیری در کودکی» از مجموعه کتاب‌های «کودک و تجربه طبیعت» از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد منتشر شد.
 
کتاب «کودکی و طبیعت؛ اصول طراحی برای معلمان» از مجموعه کتاب‌های «کودک و تجربه طبیعت» نوشته دیوید سوبل و ترجمه شده به قلم گلنار محبعلی در ۱۹۲ صفحه با قطع وزیری منتشر شده است.
 
در این کتاب نویسنده با این پیش‌فرض که ارتباط پیوسته با طبیعت برای رشد کودکان یک ضرورت انکارناپذیر است و تأثیرات قابل‌ملاحظه‌ای بر سلامت جسم و روان آن‌ها دارد، بر نقش پررنگ مدرسه در تداوم پیوند با طبیعت و تأثیرات آن در بزرگسالی متمرکز می‌شود.
 
وی معتقد است مدرسه می‌تواند برای هوشمندترکردن جامعه، ارتقاء و بهترشدن آن و حفاظت از طبیعت گام بردارد. مدارس می‌توانند به کودکان کمک کنند به‌جای آنکه نسبت به زمین بی‌اعتنا باشند، به آن عشق بورزند.
 
کتاب «پنداشت تربیت؛ چرا بچه‌ها اینگونه که می‌بینیم بار می‌آیند؟» نوشته جودیت ریچ هریس و ترجمه شده ازسوی ناهید رضازاده نیز در ۴۶۴ صفحه با قطع وزیری منتشر شده است.
 
نویسنده در مقدمه کتاب آورده است: این کتاب قرار نیست از آن کتاب‌هایی باشد که می‌گویند همه چیز ژنتیکی است؛ نه، همه‌چیز ژنتیکی نیست. محیط نیز درست به اندازه ژن‌ها اهمیت دارد. آنچه کودکان هنگام بزرگ‌شدن تجربه می‌کنند درست به اندازه آنچه با آن به دنیا آمده‌اند مهم است. من ذهنیتم را درباره اینکه آیا «تربیت» واقعاً مترادف «محیط» است، تغییر دادم. من مترادف‌قراردادنِ تربیت با محیط را، مصادره به مطلوب می‌دانم.  کاربرد «تربیت» به عنوان مترادف «محیط» بر این فرض استوار است که آنچه رشد کودکان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد غیر از ژن‌ها، نحوه بزرگ کردن آن‌هاست. من نام این فرض را «پنداشت تربیت» می‌گذارم.
 
همچنین از این مجموعه، کتاب «انسان‌شناسی یادگیری در کودکی» نوشته شده توسط دیوید ف.لنسی، جان باک و سوزان گسکینز و ترجمه‌ شده توسط سیدمحمد بهروز در ۳۹۲ صفحه با قطع وزیری به چاپ رسیده است.
 
در بخشی از پیشگفتار کتاب آمده است: انسان‌شناسانی که در نگارش این کتاب سهیم بوده‌اند، شیوه‌های یادگیری کودکان را در زمینه‌هایی مکتوب کرده‌اند که تاکنون برای دانش غربی ناشناخته بوده و تعمیم‌هایی که درباره ‌یادگیری انسان صورت‌بندی کرده‌اند، با ملاحظه ‌جامع‌نگر شواهد موجود صورت گرفته، و نه با استنتاج از مطالعاتی محدود، یا با تحمیل نظریه‌هایی که موضوعیت‌شان محل تردید است. نتایج کوشش آن‌ها آشکار‌گرِ ویژگی‌های جهانشمول و تغییرپذیر در یادگیری به‌‌مثابه‌ وجه مبنایی سازگاری‌‌یافتن انسان است.
 
پیش از این کتاب‌های «بوم‌شناسی تخیلات کودکی» و «خنگمان می‌کنند» از این مجموعه منتشر شده بود. انتشارات جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با هدف ترویج روش‌های نوین آموزش فرهنگ محیط زیستی به کودکان تاکنون 5 عنوان کتاب از مجموعه کتاب‌های «کودک و تجربه طبیعت» را منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها