شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۴
آیین رونمایی از 4 عنوان کتاب شعر خسرو قاسمیان برگزار شد

آیین رونمایی و جشن امضای چهار مجموعه شعر عضو هیئت‌علمی بخش ادبیات فارسی دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در فارس، این مراسم در «سرای سخن» سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران-منطقه جنوب و از سوی انجمن اهل قلم فارس برگزار و در آن کتاب‌های «شعر و باران»، «از روزن چشم»، «آیه‌های آشنایی» و «تشنه تماشا» رونمایی شد.

محمدرضا خالصی، شاعر و منتقد ادبی در این آیین با اشاره به سخنی از «هارولد ازبرن»، «اگر مضمون و معنای شعر را از صورت و ساخت عروضی و پیوندهای ایقاعی آن جدا کنیم و بیان را از آن بستانیم چیزی از شعر نخواهد ماند» در مقدمه‌ای بر ماهیت شعر گفت: جرجانی معتقد است که کار شاعر کیمیاکاری است و این کیمیاکاری به قول «جفری لیچ» با «پاراللیسم» به دست می‌آید.
 
وی افزود: دکتر قاسمیان با توجه به علاقه شخصی به شعر کهن و تحصیلات دانشگاهی‌اش با اصول و مبانی شعر کلاسیک آشنایی کامل دارد و با تسلط تمام آن را در اشعار خود به کار بسته است.

خالصی ادامه داد: بی‌شک، فرم اهمیت بالا و اساسی در شعر دارد و با ساختار و عناصر سازنده‌ شعر پیوند و ربط مستقیم دارد و البته نگاه فرمیک نگاهی به درون شعر است.

وی با اشاره به فرم اشعار دکتر قاسمیان تصریح کرد: هیچ اثر هنری حتی اگر بهترین ذهنیت‌ها و اندیشه‌ها را داشته باشد بدون ساختار و فرم ارزش هنری ندارد.

این پژوهشگر ادبی در ادامه به‌صورت تخصصی به کارکرد مصوت‌ها، واج‌آرایی، نقش کلمات در شعر قاسمیان و همچنین نقش به‌کارگیری قافیه و ردیف و در آخر به تجارب زیستی در مقابل تجارب کلیت هستی در دفاتر شعر این استاد دانشگاه پرداخت.

فاطمه مرادی، عضو هیئت‌علمی بخش ادبیات فارسی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در مقدمه سخنان خود با بیان اینکه «شعر، دمیدن روح هستی به کالبد واژه‌هاست و سرودن، بیدار شدن آدمی است در درون واژه‌های شورشگر» گفت: «آشنایی‌زدایی در غزل‌های دکتر قاسمیان ویژگی بارزی است که گنجایش القایی بیشتری به کلام می‌بخشند.»

وی بسامدهای اصلی این چهار مجموعه شعر را «عشق، دل، آینه و چشم» دانست و ادامه داد: تصویرسازی‌های بدیع و درخشان، شعر طبیعی و پاک و حضور طبیعت در غزل‌های قاسمیان متمایز است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه «شعر و باران» دربر گیرنده 82 غزل، «آیه‌های آشنایی» 95 غزل، «تشنه تماشا» 195 رباعی و 61 دوبیتی و «از روزن چشم» 61 غزل و 22 قصیدک است خاطرنشان کرد: نگاه اجتماعی شاعر و توجه او به مسائل اجتماعی و همدردی و همراهی با مردم جامعه از دیگر شاخصه‌های اشعار دکتر قاسمیان است.

در ادامه این نشست که با اجرای حسن دهقان، دبیر انجمن اهل قلم فارس برگزار شد و دکتر کاووس حسن‌لی مدیر مرکز حافظ‌شناسی، دکتر منیژه عبداللهی، دکتر ساناز مجرد و جمعی از مدیران و اعضای انجمن‌های ادبی شیراز نیز در آن حضور داشتند، دکتر قاسمیان ضمن قرائت چند شعر، این چهار کتاب را حاصل سال‌ها دلدادگی به زبان و ادبیات فارسی و دغدغه‌های درونی خود دانست و گفت: علاقه زیادی با انتشار آثارم نداشتم اما با همت و پیگیری خانم میراستوار این 4 مجموعه شعر منتشر شد.

به گزارش ایبنا؛ رونمایی و جشن امضای چهار دفتر شعر دکتر خسرو قاسمیان پایان بخش این مراسم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها