شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۳
مستند «قصه رنگ پریده» در پاسداشت نیما یوشیج

مستند «قصه رنگ پریده» در پاسداشت نیما یوشیج، پدر شعر نو فارسی به کارگردانی مریم طالبی انارکی از ساعت 21 یکشنبه (29 خردادماه) از قاب شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این مستند ششمین فیلم از مجموعه مستندهای «چونان سرو» است که به سفارش شبکه مستند سیما و به تهیه‌کنندگی مصطفی رزاق‌کریمی از این شبکه تلویزیونی نمایش داده می‌شود.

طالبی انارکی با بیان اینکه در مستند «قصه رنگ پریده» نیما یوشیج با ما سخن می‌گوید گفت: در این مستند، «نیما» قصه زندگی اش را خودش روایت می‌کند. قصه‌ای از سادگی کودکی تا درد و رنج بزرگسالی، از پهنه دشت‌های مازندران تا کوچه پس کوچه‌های تجریش، از مردی که تاریخ‌ساز شد و رنج و محنت زمانه‌اش را در میان روح اشعارش پنهان کرد. شاعری که به گفته خودش سیاسی نبود؛ اما هیچ یک از اشعارش خالی از انتقاد به درد و رنج مردم زمانه‌اش نیست.

وی ادامه داد: نیما بی‌تفاوت به زمانه نیست و اتفاقا وطن‌پرستی است که از خیانت به خاک ایران رنج می‌برد و بر بساطی که بساطی نیست می‌گرید. شاعری که به گفته خود همه جور تحقیر و توهین را به جان خود می‌خرد، من جمله نام «توده‌ای» که بر نام او می‌گذارند. آیا نیما واقعا توده‌ای بود و چه شد که او را به عدلیه بردند؟ «قصه رنگ پریده» روایتی است کمتر شنیده شده از میان دست نوشته‌های نیما یوشج.


کارگردان مستند «قصه رنگ پریده» در ادامه تأکید کرد: کلیه نریشن‌های فیلم عین به عین از دست نوشته‌های این شاعر اقتباس شده است و به ترتیب توالی زمانی روایت می‌شود تا مخاطب بتواند بی‌طرفانه با افکار نیما یوشیج همراه شود. روایت تصاویر فیلم به گونه‌ای شاعرانه انتخاب شده‌اند تا با همراهی درونیات نیما یوشیج، کل منسجمی را خلق کنند.

طالبی انارکی با ذکر شعری از نیما یوشیج ادامه داد: نیما می‌سراید: من ندانم با که گویم شرح درد، قصه رنگ پریده، خون سرد... . و حالا مردمی از قرن پانزدهم به شرح دردهای نیما یوشیج گوش می‌دهند و شاهد قصه «رنگ پریده‌ای» از زندگی او هستند.

او در پایان گفت: علی اسفندیاری ملقب به نیما یوشیج مردی بود که با مجموعه شعر «افسانه»، که بیانیه شعر نو فارسی بود، انقلاب بزرگی در فضای راکد شعر و شاعری ایران ایجاد کرد؛ او آگاهانه کمر همت بست تا تمام پایه و اساس شعر کهن فارسی را به چالش بکشد. نیما یوشیج برای این هنر خود نام «شعر نو» را انتخاب کرد. او روز ۲۱ آبان ۱۲۷۶ در روستای یوش از توابع شهرستان نور در مازندران زاده شد و در ۱۳ دی ‌ماه ۱۳۳۸ در تهران درگذشت.

تکرارمستند «قصه رنگ پریده» دوشنبه 30 خردادماه 1401 ساعت 10، پنجشنبه دوم تیرماه ساعت 19 و 30 دقیقه و جمعه سوم تیرماه ساعت 12 از قاب شبکه مستند پخش خواهد شد.

دیگر عوامل این مستند تلویزیونی عبارتند از: فیلمبردار: سید حسن سیدی پریشان؛ تدوینگر و صداگذار: امین الهی؛ صدابردار: محمد الهی و گفتار متن: احمد لشین. مجری طرح مجموعه مستندهای «چونان سرو» سعید وزیری و مشاور رسانه‌ای آن صدرا صدوقی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها