چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
آثار پرفروش انتشارات «کتاب جمکران» کدامند؟

انتشارات «کتاب جمکران» با 400 عنوان کتاب در هر دو بخش فیزیکی و مجازی نمایشگاه، حضور داشت که 15عنوان آن از تازه‌های نشر بوده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، پس از دو سال تعطیلی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به دلیل شیوع گسترده بیماری کرونا، امسال از 21 تا 31 اردیبهشت‌ماه این بزرگترین رویداد فرهنگی کشور رخ داد و انتشارات «کتاب جمکران» با 400 عنوان کتاب که 15 عنوان آن از تازه‌های نشر بود، در هر دو بخش نمایشگاه حضوری و مجازی فعال بود که در زیر به تفکیک پرفروش‌های این نشر را بررسی می‌کنیم:

پرفروش‌های «معارفی-پژوهشی» عبارتند از: کتاب «شصت پرسش اعتقادی» که به سوالات اساسی کودکان در زمینه مسائل اعتقادی پاسخ می‌گوید؛ سوالاتی که نویسنده با بیانی ساده و کودکانه پاسخ داده است، بارها و بارها از سوی این نسل، در تمام دوره‌های زمانی مطرح شده و پیشرفت‌های تکنولوژی هم تاثیری در تغییر شکل آن نداشته است و کتاب «برشانه‌های اقیانوس» که شرحی نوین، ادیبانه و روان از نهج‌البلاغه و متناسب با مخاطب جوان در پنج جلد، است.

هم‌چنین کتاب «منازل الآخره»، نیز که تحلیلی بر سرنوشت انسان، به هنگام مرگ و بعد از آن است و با استناد به آیات قرآن کریم و روایات معصومین(ع) شیخ عباس قم نویسنده کتاب مفاتیح الجنان آن را نگاشته است، و کتاب «راهکارهای آسان شدن مرگ»، که درباره مرگ گفت‌و‌گو کرده و درصدد پاسخ به این سؤال مباحثش را در دو فصل مرگ‌شناسی و راهکارهای آسان شدن مرگ مطرح کرده است، در پرفروش‌های این بخش جای می‌گیرند.

کتاب «دین، انیمیشن، سبک زندگی»، بررسی انتقادی مهمترین رویکردهای صنعت پویانمایی در غرب و شرق با نظارت مرحوم محمدحسین فرج نژاد، کتاب«دوستت دارم» که شامل متن عربی چهل حدیث و ترجمه روان آن در باب عشق‌ورزی و آیین همسرداری از زبان معصومین(ع) است و کتاب «روزنه‌هایی از عالم غیب»، که بیان داستان‌های واقعی و کرامات ائمه اطهار علیهم‌السلام و عالمان عامل و زاهدان پیرو اهل بیت(ع) است و در محکم نمودن ارکان اعتقادی و نیز امیدوار شدن عموم مردم به توسّل، اثری عمیق و هدایت‌گر دارد نیز از پرفروش‌های این بخش بوده‌اند.
 
پرفروش‌های ادبیات داستانی، نیز عبارتند از: «فاطمه علی است»، مجموعه داستان‌های کوتاهی از سبک زندگی علی(ع) و حضرت زهرا(س). داستان‌های این کتاب در چهار فصل تنظیم شده است. فصل اول «تولد دو نور» به داستان ولادت و بالندگی آن دو معصوم می‌پردازد. در فصل دوم به‌نام «پیوند دو دریا» ماجراهای شورانگیز وصلت آن دو نور را می‌خوانیم. در سومین فصل که «داستان زندگی» نام دارد کاممان با داستانک‌هایی از زندگی و سلوک آن دو چراغ هدایت شیرین می‌شود. فصل آخر حین و بعد از شهادت مظلومانه حضرت زهرا (س) را روایت می‌کند و «در فراق یار» نام دارد.

«مسیح اسلام»، خرده روایت‌های داستانی مربوط به دوران صدر اسلام. دوران محمد(ص) و علی(ع). زمانی که علی سیزده ساله به عنوان جانشین محمد نبی (ص) انتخاب می‌شود و بیست سال بعد در غدیر خم و حجة الوداع، نبی مکرم اسلام رسالتش را با خبر جانشینی آن حضرت تکمیل می‌کند. کتاب گام به گام درقالب روایات و داستانک و با بیانی ساده و قابل فهم به بیان فضائل مولا علی علیه السلام در منابع اهل سنت می‌پردازد.

«نخل و نارنج»، زندگی ‌خاتم الفقهاء و المجتهدین جناب شیخ انصاری، نویسنده، در رمان به شخصیت کم‌نظیر و جذاب نویسنده رسائل و مکاتب و ابعاد پنهان و جذاب وی و از سوی دیگر به حواشی مهم آن دوران از جمله جنگ‌های ایران و روس، حضور انگلستان در ایران و دوران امپراتوری عثمانی پرداخته است. از نکات مهم در این رمان پرداختن به ابعاد شخصیت سیاسی و مبارزاتی جناب شیخ انصاری است که تاکنون مهجور مانده و در این قالب به خوبی تبیین شده است. «نخل و نارنج» باب جدیدی از تبیین و تبلیغ سلوک عملی علمای اسلام برای نسل جوان را گشود و از ابتدای عرضه به خاطر کشش محتوایی داستان و قلم نوین نویسنده مورد اقبال نسل جدید قرار گرفت که استقبال جوانان از این کتاب در فضای مجازی موید آن است.

«بی‌نام پدر»، «آسید علی آقا» و «طاووس مستور» نیز از دیگر پرفروش‌های ادبیات داستانی هستند. آسید علی آقا تصویری از زندگی و زمانه و شاگردان سید علی آقا قاضی است که از زبان مرحوم سید علی قاضی و با زاویه دید اول شخص نوشته شده است. «طاووس مستور» نیز روایتی جذاب از اواخر عمر امام حسن عسگری(ع) و تولد امام زمان (عجل‌الله)، است که از دید چند شخصیت مهم مثل قابله‌ای که از طرف دربار معتمد فرستاده شده و حکیمه بانو عمه امام و .. روایت می‌شود. 
از پرفروش‌های آثار کودک و نوجوان نیز می‌توان به «حاج قاسم و پرواز نقاشی‌ها»، «نبرد خندق»، «قصه‌های نقلی»، «قصه خوبان»، «باغ طوطی»، «محمدجواد و شمشیر ایلیا» و «جایزه دخترانه» اشاره کرد.

کتاب «حاج قاسم و پرواز نقاشی‌ها» به سراغ یک قهرمان جهانی رفته است و از پدر مهربانی برای کودکان گفته است. پدر دلسوزی که همه بچه‌های دنیا را دوست داشته و سعی می‌کرده تا همه خوشحال باشند و برای این هدف همراه بچه‌ها شده تا به آن‌ها یاد بدهد چطور با آدم‌های بد مبارزه کنند تا شادی سهم همه کودکان جهان بشود.

کتاب «نبرد خندق»، ماجرای جنگ خندق و رشادت‌های حضرت علی(ع) در این جنگ است. این جنگ که به جنگ احزاب معروف است. در سال پنجم هجری رخ داد و با رشادت‌های حضرت علی(ع) مسلمان پیروز میدان نبرد شدند. در این جنگ عمربن عبدود قوی‌ترین جنگجوی كفار به دست حضرت علی(ع) به هلاكت رسید.

«قصه‌های نقلی» مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه است که موضوع‌های مختلف روزمره و تربیتی و رفتاری را در قالب داستان و تخیل به کودکان آموزش می‌دهد. «قصه خوبان» نیز داستان نزول جبرئیل و حضور پیامبر در خانه حضرت زهرا(س) و روایت حدیث شریف کسا از زبان همان عبای یمانی است که پنج تن آل عبا زیر آن جمع شدند. «محمدجواد و شمشیر ایلیا»، روایتی فانتزی از یک ماجراجویی دینی محمدجواد که در پی یافتن ردی از فضایی‌‌ها، وارد زیرزمین خانه‌‌شان می‌شود، در کنج زیرزمین و در میان کارتن‌های کتاب، با پرنده‌‌ای آشنا می‌شود که او را به‌سوی ماجراهای پیچیده و زیادی می‌برد. 

«باغ طوطی»، کتابی است که شاید تا قبل از انتشار آن کمتر کسی می‌دانست «میثم تمار» صحابی معروف و فداکار امام علی(ع) هم مانند «سلمان فارسی» ایرانی بوده است. «مسلم ناصری» در قالب رمانی گویا و پراحساس زندگی «میثم تمار» صحابی دلیر مولی‌الموحدین را پیش چشم ما آورده است. و رمان «جایزه دخترانه» نیز درباره دختر بچه‌ای به اسم نرگس است که همیشه شاگرد اول است. نرگس یکی از اسباب بازی‌های دوستش را به اشتباه خراب می‌کند. او منتظر است که پدرش برای او جایزه بخرد تا بتواند آن را به دوستش بدهد. پدر که وضع مالی خوبی ندارد، سرانجام برای نرگس جایزه‌ای می‌خرد. جایزه‌ای دخترانه! اما جایزه پدر همه را متعجب می‌کند. این رمان به قلم رضا وحید است و به کودکان همکاری، مشارکت و مسئولیت پذیری را آموزش می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها