جمعه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۹
کتاب «المعجم فی فقه لغة القرآن و سرّ بلاغته» مورد توجه جامعه بین‌الملل قرار گرفت

حسن آرام گفت: کتاب «المعجم فی فقه لغة القرآن و سرّ بلاغته» که یک کتاب تقریبی است مورد توجه تمام کشورها قرار گرفته و امسال در نمایشگاه غرفه دارد، همه از این کتاب 44 جلدی که به 60 جلد خواهد رسید، سفارش دادند، تا یک نسخه از این کتاب را داشته باشند و این برای نشر ما یک توفیق است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، انتشارات آستان قدس رضوی به‌منظور گسترش فرهنگ اصیل اسلامی و ترویج و نشر معارف رضوی و نیز با هدف چاپ و انتشار آثار ارزشمند در موضوعات علوم و معارف اسلامی و قرآنی و علوم بشری، در راستای اهداف فرهنگی نظام مقدس اسلامی و سند چشم انداز آستان قدس رضوی، فعالیت‌های انتشاراتی خود را در سال 1362 آغاز کرد. افزایش کمی و کیفی تولید کتاب با توجه به اولویت‌های تعیین شده، برنامه ریزی در راستای گسترش نشر الکترونیک و طراحی و تولید محصولات متنوع فرهنگی متناسب با امکانات و وظایف محوله، عمده فعالیت‌های فرهنگی و انتشاراتی این موسسه را تشکیل می‌دهد.

انتشارات آستان قدس رضوی در طول سه دهه فعالیت خود توانسته است با انتشار افزون بر سی میلیون نسخه کتاب، کارنامه‌ای درخشان در اشاعه فرهنگ و معارف اسلامی و ارتقای فرهنگ عمومی کشور از خود برجای بگذارد. انتشارات به نشر تاکنون در جشنواره‌های داخلی همچون انتخاب کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، جشنواره‌های علمی و دانشگاهی، کتاب فصل، انتخاب کتاب برتر خراسان رضوی، جشنواره‌های تخصصی آثار کودک و نوجوان و سایر مراسم انتخاب کتاب‌های برگزیده کشوری و استانی، رتبه‌های برتر را به خود اختصاص داده است.

انتشارات آستان قدس رضوی به عنوان بزرگترین ناشر شرق کشور با بیش از سه دهه فعالیت، دارای 37 فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی در مشهد ،تهران و سایر شهرهای کشور است، حسن آرام مسئول غرفه آستان قدس رضوی در سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره تازه‌های نشر خود گفت: آستان قدس رضوی با توجه به فعالیت‌های علمی و پژوهشی که در زمینه‌های مختلف داشته، در عرصه‌های مختلف در نمایشگاه امسال حضور فعال دارد. در غرفه‌های عمومی با بالغ بر 1000 عنوان کتاب در زمینه‌های علوم قرآنی، فلسفه، فقه، کلام، حدیث و کتاب‌های عمومی همچنین برای جوانان کتاب‌های هنری که از موسسه آفرینش‌های هنری‌مان است، در این غرفه عرضه شده است.

وی افزود: همزمان با این در غرفه بین‌الملل کتاب‌های عربی و انگلیسی با حضور 180 عنوان کتاب ارائه شده است. همچنین بالغ بر 400 عنوان کتاب در غرفه کودک برای کودکان و نوجوانان کتاب‌هایی تهیه کرده‌ایم. علاوه بر این در سرای اهل قلم با نشست‌های علمی با توجه به فعالیت‌‌های علمی گسترده‌ای که آستان قدس رضوی داشته است و همچنین برنامه‌ریزی که برای آینده پژوهی موسسات پیش‌بینی شده، حدود 12 نشست علمی با عناوین مختلف در این موضوعات هم حضور پیدا کرده‌ایم. مخاطبان ما همه سال با توجه به نوع کتاب‌هایی که چاپ می‌کنیم، حتما آشنا با فعالیت‌های آستان قدس هستند و تنوع در کتاب‌هایی که داریم باعث شده مخاطب خاص خود را داشته باشیم و همیشه مراجعات مکرر برای کتاب‌های نشر ما وجود داشته و امسال هم استقبال خوبی از غرفه ما شده است.

او در ادامه بیان کرد: در سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از فعالیت‌های علمی ما بازدید خوبی صورت گرفته است زیرا ما در غرفه عمومی خود حدود 1000 عنوان کتاب ارائه کرده‌ایم که این 1000 عنوان کتاب‌های از کودک و نوجوان تا کتاب‌های مراجع بزرگ کشور را پوشش می‌دهد. بنابراین ما برای هر مقطع سنی اعم از دانش‌آموزان، دانشجویان و متخصصان کتاب‌هایی تهیه کرده‌ایم که مهم‌ترین آن، کتابی است تحت عنوان «المعجم فی فقه لغة القرآن و سرّ بلاغته» که مورد توجه جامعه بین‌الملل قرار گرفته است، یک کتاب تقریبی است و 44 جلد آن تاکنون چاپ شده و به 60 جلد خواهد رسید. که مورد توجه تمام کشورهای قرار گرفته است و  کشورهای مختلفی که امسال در نمایشگاه غرفه دارند، همه از این کتاب سفارش دادند تا یک نسخه از این کتاب را داشته باشند و این برای نشر ما یک توفیق است.

آرام گفت: تدوین کتاب‌هایی در زمینه‌ توضیح لغات قرآن مجید، یکی از تلاش‌های مسلمانان در تاریخ اسلام است و سابقه‌ آن به قرن اول هجری می‌رسد. می‌توان گفت جدیدترین و جامع‌ترین کتاب‌ها در زمینه‌ شرح لغات قرآن کریم، کتاب «المعجم فی فقه لغة القرآن و سرّ بلاغته» است. مؤلف در این کتاب، لغات قرآن را به ترتیب حروف الفبا چینش کرده و شرح هر لغت را در چهار بخش ارائه می‌دهد؛ ابتدا توضیحی کوتاه پیرامون ساختار لغت و تعداد کاربرد آن در سوره‌های مختلف قرآن گزارش می‌کند، سپس معنای واژه در منابع لغوی -به ترتیب تاریخ تألیف- ارزیابی می‌شود. بعد از آن، نظرات مفسران گوناگون -از صدر اسلام تا زمان معاصر- درباره آن واژه آورده می‌شود و سپس از وجه ادبی به تحلیل واژه و ریشه‌شناسی آن و تبیین معنای حقیقی و مجازی آن می‌پردازد و در بخش آخر که مهم‌ترین بخش است، کاربردهای قرآنی آن واژه بر اساس تدبر و تحلیل اطلاعات توسط نویسنده به خواننده ارائه می‌شود.

او در انتها بیان کرد: بدین‌سان پژوهنده‌ قرآنی پس از اطلاعات لغوی، تفسیری و ادبی که به‌دست می‌آورد، اولاً از مراجعه به سایر کتاب‌های لغت بی‌نیاز می‌شود و ثانیاً با بهره‌وری از تحلیل مؤلفان در کتاب، می‌تواند معنایی دقیق از واژه کسب کند و در راه تدبر قرآنی از آن سود ببرد. در واقع این کتاب فراتر از یک کتاب لغت و به‌نوعی مجموعه‌ای از معارف قرآنی است. لذا به همین سبب عنوان «الموسوعة القرآنیّة الکبرى» به پیشنهاد حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان آن افزوده شده است. 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها