چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۹
مسئولان با وجود شرایط دشوار اقتصادی به مقوله فرهنگ توجه دارند/ تخصیص ارز ترجیحی ویژه کاغذ

سید‌محمد حسینی، با تاکید بر توجه دولت به مقوله فرهنگ در شرایط دشوار اقتصادی، درباره حمایت از ناشران گفت: در دولت درباره یارانه‌ ویژه کاغذ،  تصمیماتی اتخاذ و درباره تخصیص ارز ترجیحی مباحثی مطرح شده، این ارز به کاغذ هم اختصاص داده شده که با قیمت مناسب‌تری در اختیار مصرف‌کننده قرار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، سیدمحمد حسینی، معاون امور مجلس رئیس جمهور، چهارشنبه‌ (28 اردیبهشت‌ماه) همزمان با هفتمین روز از سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه کتاب تهران ضمن دیدار با یاسر احمدوند، رئیس نمایشگاه از بخش‌های مختلف نمایشگاه بازدید کرد.
 
حسینی درباره تخصیص 2 درصد بودجه هزینه‌ای دستگاه‌های اجرایی به حوزه فرهنگ در جمع خبرنگاران گفت: قطعاً هر مقدار اعتبارات فرهنگی افزایش پیدا کند، فواید آن به کشور و جامعه باز خواهد گشت. تلاش هم باید این باشد، دست‌اندرکاران را متقاعد کنیم، بهای بیشتری به فرهنگ بدهند، چون هم دولت و هم مجلس در این امر که چگونه لایحه بودجه تنظیم شود دخیل هستند.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که در سال‌های اخیر به‌دلیل مشکلات و تنگناهای اقتصادی، بحث‌های اقتصادی در اولویت بوده که البته طبیعی است؛ اما رهبری همواره مطرح کرده‌اند اقتصاد، فرهنگ و علم، هر سه اولویت هستند. این‌گونه نیست که به این مسائل بی‌توجه باشیم؛ به هر سه مقوله باید پرداخت. 

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: به‌دلیل شرایط خاص تحریم‌ها، کرونا و در حال حاضر جنگ اوکراین، ممکن است در مقطعی اولویت اقتصاد و تلاش رئیس جمهور و سران دو قوه دیگر به مسائل این حوزه معطوف باشد؛ اما این به آن معنا نیست که به مسائل فرهنگی بی‌توجه باشند، همیشه به این مسائل نیز تأکید دارند و باید به این مسائل توجه ویژه‌ای صورت بگیرد قطعاً بحث کتاب هم یکی از اولویت‌های کشور است؛ از جمله درباره حوزه تولید کتاب، در شرایطی قرار داریم که به واردات کاغذ نیاز داریم. 
 
وی افزود: در دولت نیز درباره یارانه‌ ویژه کاغذ، تصمیماتی اتخاذ و درباره تخصیص ارز ترجیحی مباحثی مطرح شده، این ارز به کاغذ هم اختصاص داده شده که با قیمت مناسب‌تری در اختیار مصرف‌کننده قرار بگیرد.  امیدواریم در آینده شرایط کشور بهتر شود و دولت بتواند کمک‌های بیشتری در بخش فرهنگ و هنر کشور داشته باشد.
 
وی درباره شعار نمایشگاه کتاب بیان کرد: کتاب می‌تواند در سلامت جسم و روح مؤثر باشد کسی که اهل مطالعه باشد، قطعاً سلامت خود را بیشتر مد نظر داده است و آرامش روحی دارد و انسانی که اهل فکر و اندیشه است بهتر می‌تواند در مسیر سعادت، فلاح و رستگاری حرکت و سلامت خود و جامعه را تأمین کند و امیدواریم این شعار تحقق پیدا کند و با گرایش بیشتر مردم به‌ویژه نسل جوان به مطالعه شاهد رفع برخی از ناهنجاری‌های اجتماعی باشیم و روزبه روز  شرایط بهتری در کشور را تجربه کنیم.   
 
حسینی گفت: با توجه به وقفه برگزاری دوساله نمایشگاه این رویداد خوشبختانه با‌شکوه خاصی در حال برگزاری است و شاهد هستیم به‌صورت مجازی نیز از اقصی نقاط کشور می‌توانند به کتاب‌های جدید و متنوع دسترسی داشته باشند، سال‌ها قبل نیز رهبری مطرح کردند که باید ترجمه معکوس را داشته باشیم و آثار اندیشمندان خود را به زبان‌های مختلف در دنیا ترجمه کنیم قطعا این رویکرد رهبری می‌تواند مفید باشد. امیدوایم در این نمایشگاه این فرصت فراهم شود و در سال‌های آینده نیز بتوانیم ناشران بیشتری را به نمایشگاه دعوت کنیم و از نزدیک با ظرفیت خوبی که در کشور وجود دارد آشنا شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها