دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۶
افزایش قیمت کاغذ تمایل به کتاب الکترونیکی را افزایش داده است

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان، درباره سرانه پایین کتابخوانی در کشور، کاهش شمارگان کتاب و سرانه پایین کتابخوانی را علاوه‌بر کم‌توجهی به امر مطالعه، ناشی از گرایش جامعه دانشگاهی به کتاب‌های الکترونیکی دانست.  

وحید یامین‌پور، معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان در حاشیه بازدید از سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب تهران به خبرنگار‌(ایبنا)، درباره شمارگان پایین کتاب، بیان کرد: شمارگان پایین کتاب، غالبا در حوزه کتاب‌های علمی و پژوهشی با مخاطب دانشگاهی است. دانشجویان در هر ترم درسی، معمولا باید حدود ۵۰ عنوان کتاب درسی و غیردرسی مطالعه کنند اما به دلیل گرانی کتاب کاغذی، دانشجویان تمایل زیادی نسبت به نسخه‌های الکترونیکی کتاب‌ها پیدا کرده‌اند.

وی با بیان این‌که در زمینه گرایش به کتاب‌های الکترونیکی به دانشجویان حق می‌دهم، عنوان کرد: برای یک دانشجو تهیه کتاب‌های متعدد کاغذی به هیچ‌وجه مقدور نیست. امروز تعدادی از دانشگاه‌های بسیار مهم و قدیمی اروپا، انتشار کتاب‌های کاغذی را متوقف کرده‌اند؛ چراکه این نوع از کتاب، نه برای ناشران و نه برای دانشجویان به صرفه نیست.  

یامین‌پور با تاکید بر این‌که ناگزیر هستیم در فضای دانشگاهی به سمت بهره‌برداری از کتاب‌های الکترونیک حرکت کنیم، بیان کرد: کتاب‌های الکترونیکی ارزان‌ و در دسترس‌ترند؛ علاوه‌براین امکان مطالعه و جست‌وجوی همزمان و مطالعه تطبیقی را فراهم می‌کنند.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان بیان کرد: تصور می‌کنم اتفاقی که برای برخی از دانشگاه‌های معتبر اروپا افتاده است، به‌زودی برای دانشگاه‌های ایران هم رخ می‌دهد. اما اگر بعضی از ناشران تمایل دارند شمارگان اندکی از یک کتاب علمی و پژوهشی را به‌صورت کاغذی منتشر کنند؛ تا به‌عنوان مثال آن‌ها را به کتابخانه‌ها تحویل دهند مانعی ندارد. با این وجود باید تلاش کنند در کنار نسخه‌های کاغذی حتما نسبت به انتشار نسخه الکترونیکی کتاب‌ها هم اقدام شود.

وی یادآوری کرد: سال‌هاست این دغدغه در کشور وجود دارد که میزان مطالعه در سطح مطلوبی نیست و من منکر این مساله نیستم اما به نظرم به کاهش شمارگان کتاب‌های علمی و دانشگاهی از زاویه یاد شده هم می‌توان نگاه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها