جمعه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۱
حضور کتابخانه ملی با 170 عنوان کتاب در نمایشگاه مجازی

رضا شهرابی با اشاره به حضور کتابخانه ملی در سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: کتابخانه ملی امسال با 170 عنوان کتاب در بخش مجازی و با 70 عنوان کتاب در بخش حضوری سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شرکت کرده است.

رضا شهرابی، مدیرکل اطلاع‌رسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با عرضه 70 عنوان کتاب که چاپ سال 1397 به بعد هستند، حاضر شده است. این کتاب‌ها در موضوعات تاریخ، فهرست و نسخ خطی، علم اطلاعات و دانش‌شناسی و دست‌نامه‌ها و استادنداردهای تولید شده از سوی پژوهشگران کتابخانه ملی است.
 
 مدیرکل اطلاع‌رسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران درباره عرضه کتاب‌های منتشر شده از سال 91 تاکنون در سایت نمایشگاه مجازی کتاب تهران هم گفت: کتابخانه ملی در نیز با  170 عنوان کتاب در بخش مجازی نمایشگاه حضور دارد. 

وی درباره خدماتی که امسال در غرفه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ارائه می‌شود، گفت: امسال در غرفه این سازمان در حوزه فیپا به ناشران و نویسندگان راهنمایی و مشاوره ارائه می‌شود، همچنین در بخش مرمت اسناد، کتاب‌ها و نسخه‌های قدیمی هم کارشناسان کتابخانه ملی به مراجعه‌کنندگان خدمات ارائه می‌کنند. 
 
شهرابی با بیان‌ این‌که در زمینه عضویت در کتابخانه ملی هم کارشناسان این سازمان مشاوره‌هایی در نمایشگاه کتاب ارائه می‌کند، گفت: شرایط عضویت در کتابخانه ملی اکنون به این صورت است که کتابخانه، دانشجویان کارشناسی‌ارشد به بالا را می‌پذیرد، در رشته‌های پزشکی هم  افراد می‌توانند از ترم 9 به بعد تقاضای عضویت در کتابخانه ملی را داشته باشند؛ البته در مقطع کارشناسی هم افرادی که قهرمان ورزشی یا حافظ قرآن هستند یا، مدرک درجه یک هنری درند، می‌توانند در کتابخانه ملی عضو شوند؛ همچنین افرادی که عضو خانواده ایثارگر هستند هم می‌توانند با مدرک کارشناسی تقاضای عضویت داشته باشند. عضویت در کتابخانه ملی در سه دوره 6 ماه، یکساله وسه ساله انجام می‌شود و هزینه عضویت در این دوره‌ها به ترتیب 30 هزار، 40 و  70 هزار تومان است.
 
شهرابی با یبان این‌که مراجعه‌‌کنندگان به کتابخانه ملی بیشتر کسانی هستند که خواستار کتاب‌های سازمان انتشارات و کتابخانه ملی هستند، اظهار کرد: در بحث مرمت اسناد، کتاب‌ها و نسخه‌های قدیمی هم این سازمان خدمات خوبی را ارائه می‌کند اما متاسفانه در این زمینه اطلاع‌رسانی کمرنگ است.
 
وی درباره سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: امسال با توجه به وقفه دوساله برگزاری این رویداد فرهنگی، نمایشگاه با استقبال خوبی مواجه شده و با توجه به همزمانی برگزاری این رویداد به‌صورت حضوری و مجازی و  شیوع بیماری کرونا برخلاف آنچه که تصور می‌شد، استقبال از نمایشگاه حضوری هم خوب بود.
 
شهرابی با بیان این‌که بعد از ماه مبارک رمضان، ساعت کار کتابخانه ملی در طول هفته تغییر کرده است، گفت: ساعت فعالیت کتابخانه ملی در طول هفته به ساعت 8 تا 21 تغییر کرده است در حالی‌که پیش از این ساعت فعالیت کتابخانه ازساعت 8 تا 18 بود؛ علاوه‌براین شیفت شب کتابخانه ملی از ساعت 10 شب تا 6 صبح است.
 
وی با بیان این‌که کتابخانه ملی در طول شیوع کرونا ظرفیت تالارهای خود را کاهش داده بود، اظهار کرد: ظرفیت 10 تالار کتابخانه ملی در حالت کلی  1200نفر است و به خاطر کرونا و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی اکنون با ظرفیت 50 درصدی مشغول فعالیت است، این تالارها از ابتدای خردادماه قرار است به ظرفیت 100 درصدی بازگردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها