دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵
کتابخوانی در پیشگیری از جرم مؤثر است

اصغر جهانگیر، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در بازدید از نمایشگاه کتاب گفت: یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که می‌تواند در پیشگیری از جرم تأثیر بگذارد کتابخوانی است؛ چرا که افزایش آگاهی‌های مردم به افزایش مهارت آن‌ها کمک می‌کند و از بسیاری آسیب‌ها پیشگیری می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، در پنجمین روز از سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اصغر جهانگیر، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، با حضور در محل برگزاری نمایشگاه، ضمن دیدار و گفت‌و‌گو با یاسر احمد‌وند، از بخش‌های مختلف نمایشگاه بازدید کرد و در جمع خبرنگاران به پرسش‌های آنان پاسخ داد.
 
جهانگیر در جمع خبرنگاران گفت: یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که می‌تواند در پیشگیری از جرم تأثیر بگذارد کتابخوانی است؛ چراکه اعتقاد داریم افزایش آگاهی‌های مردم به افزایش مهارت آن‌ها کمک و از بروز  بسیاری از آسیب‌ها حفظ می‌کند. 

وی دلیل بسیاری از اتفاقاتی را که در جامعه رخ می‌دهد و به جرم و آسیب تبدیل می‌شود، ناشی از بی‌اطلاعی مردم عنوان کرد و افزود: در حوزه کلاهبرداری، سرقت، مالباختگی اثرات بی‌توجهی و ناآگاهی را می‌بینیم؛ بنابراین مطالعه کتاب نقش بسیار مهمی در رشد آگاهی‌های مردم در این بخش دارد. مردم با ارتقاء سواد خود از مالباختگی خود جلوگیری می‌کنند و سپس می‌توانند این آگاهی را به نوعی به دیگران انتقال دهند. نه‌تنها خودشان را مصون کنند بلکه جامعه را از آسیب‌ها و مشکلاتی که ناشی از بی‌اطلاعی است، مصون دارند.

جهانگیر درباره اقدامات معاونت پیشگیری از جرم قوه قضائیه درباره افزایش آگاهی‌ها گفت: در این‌خصوص علاوه بر این‌که در استان‌ها فعالیت‌های مختلفی در باره برگزاری مسابقات کتاب و کتابخوانی در حوزه‌های مختلف وجود دارد، در حوزه‌های پیشگیری نیز جزوه‌هایی را تهیه کرده‌ایم که سواد حقوقی، مالی و پزشکی مردم را ارتقاء دهیم تا در بخش‌هایی که درگیر هستند بدانند، چگونه مورد سوءاستفاده قرار نگیرند و با نکات اولیه و بدیهی حوزه‌های مختلف آشنا شوند و اسیر کلاهبرداران و کسانی که مشکلاتی برای مردم ایجاد می‌کنند نشوند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در حوزه قاچاق کتاب گفت: علاوه بر نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اگر کتاب‌هایی دیده شود که با موازین ارزش‌های اسلامی مغایر هستند و این وزارتخانه ورود نکرده باشد حتما مراجع قضایی به‌عنوان مدعی‌العموم وارد می‌شود و نسبت به حفظ کیان و ارزش‌های جامعه اقدام می‌کنند.

وی درباره میزان مطالعه خود گفت: با وجود مشغله زیاد، طبق عادت 30 ساله خود، هر شب 3-4 ساعت بدون وقفه در زمینه‌های کاری، مدیریتی و حوزه اسلامی، کلام و فلسفه مطالعه می‌کنم.

جهانگیر درباره شعار نمایشگاه کتاب به ایبنا گفت: یکی از غفلت‌هایی که در دو سال گذشته با وجود کرونا صورت گرفت، ایجاد فاصله بین مردم بود؛ می‌توانستیم این فاصله را با کتاب پر کنیم که متأسفانه کمتر به این حوزه توجه شد، امیدواریم با این شعار بتوانیم این فاصله را از بین ببریم.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها