جمعه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۸
کتاب «آشپزی دوره صفوی» چاپ چهارمی شد/ دستور پخت «خشکه پلاو» و «آش آردینه»

چاپ چهارم کتاب «آشپزی دوره صفوی» به تصحیح زنده‌یاد ایرج افشار از سوی انتشارات غرفه سروش در سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، چاپ چهارم کتاب «آشپزی دوره صفوی» به تصحیح زنده‌یاد ایرج افشار از سوی انتشارات غرفه سروش در سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شده است.

در مقدمه این کتاب آمده است: «برخی از پژوهشگران در آشپزی سه مکتب مادر را پیشنهاد کرده‌اند: ایرانی، چینی و رومی. آشپزی ایرانی به معنای یک هنر ظریف، مانند فرش ایرانی، اساسا هنری است توده‌ای، که در خانه‌های مردم ساده یا حتی فقیر و به دست زنان و دختران شهرها و روستاهای این سرزمین پرورانده شده است. مکتب ایرانی، به جز تفاوت در مکتب غذایی، در شیوه پخت و آداب سفره هم ممتاز است و در این هر سه مورد منابع و کتاب‌های فراوان از قرن‌ها پیش موجود است.

آشپزی دوره صفوی دربرگیرنده دو رساله درباره آشپزی از عصر صفویه است: کتاب اول به نام «کارنامه» تألیف حاجی محمدعلی باورچی بغدادی است که آشپز یکی از بزرگان روزگار خود بوده و این اثر را در سال 927 ق. هنگام سفر به اردبیل نگاشته است و کتاب دوم «مادّة الحیوه» نام دارد که تألیف نورالله آشپز است و حدودا 76 سال پس از رساله اول نوشته شده و شامل مطالبی درباره طبخ غذاها و معرفی انواع خوراکی‌های آن دوره است.

ایرج افشار، در مقدمه این کتاب و در معرفی اجمالی آن، کتاب‌شناسی جامعی از متون قدیم آشپزی ارائه کرده است. دو فصل این کتاب: یکی به معرفی مؤلف، عنوان و موضوع رساله، آداب خوردن در قرآن، احادیث نبوی، کتاب مقدس، آثار فلسفی و چند اثر اندرزی دیگر و نیز کتاب‌های صوفیان اختصاص دارد و دیگری که شامل متن کتاب است و در آن، نخست مقدمه‌ای در معرفی تنها نسخه اثر (محفوظ در دارالکتب المصریه) درج شده است. قصد استاد افشار بیشتر در «اشاره» فقط نگاهی گذرا به نمونه‌هایی از آگاهی‌های پراکنده از خوراک و خوالیگری و خوان‌آرایی در متون بوده است.

کتاب آشپزی دوره صفوی شامل مطالب فراوان و جالبی در مورد خوراک‌های آن زمان همانند: «خشک پلاو و آنچه لازمه اوست»، «اقسام قلیه از ترش و ساده»، «اقسام آش آردینه» و همچنین دستور پخت آن‌هاست.

چاپ چهارم «آشپزی دوره صفوی» به تصحیح ایرج افشار در  ۲۶۸ صفحه وزیری، شمارگان ۵۰۰ نسخه و بهای ۸۰ هزار تومان عرضه شده است.

انتشارات سروش در راهرو 10 غرفه 28 قرار دارد.

سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «با کتاب سلامتیم» از 21 اردیبهشت تا 31 اردیبهشت به صورت فیزیکی و مجازی در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها