جمعه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۸
ساختارشناسی ردیف و مقام

انتشارات ماهور، ناشر تخصصی کتب موسیقی با دو عنوان کتاب جدید در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حاضر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دو کتاب «پرده‌گردانی» و «سیر در سیاره‌ها» به قلم ارشد تهماسبی در زمینه موسیقی و آموزش پرده‌گردانی در نمایشگاه کتاب تهران عرضه شد. در متن کتاب «پرده گردانی» آمده است: «هنگام تدریس در کارگاه‌های تخصصی ردیف، می‌دیدم که بیشتر هنرجویان حتی آنهایی که در سطح پیشرفته نوازندی و تحصیل کرده این رشته بودند از پرده‌گردانی ‌هایی که به تناسب مباحث مطروحه انجام می‌دادم شگفت‌زده می‌شدند و برایشان عجیب و شاید غیرممکن می‌نمود که بتوان از چهارگاه وارد دشتی و سه گاه و ماهور و... هم شد، چرا که فقط به پرده گردانی‌های موجود در ردیف‌های موسیقی عادت کرده بودند. همین امر سبب شد که اقدام به نگارش این کتاب کنم. در اینجا مسیرهای متعددی را برای پرده گردانی از هر مقام به مقام‌های دیگر موسیقی در چند مایه معرفی کرده‌ام که همه آنها نت دارند و با شرح و تفسیر همراه‌اند.»

دومین کتاب انتشارات ماهور به نام «سیر در سیاره‌ها» نیز به قلم ارشد تهماسبی و در مورد توانمند‌سازی در شناخت ردیف و آواز است. در متن کتاب آمده است: «فراگیری موبه موی ردیف و توانمندی در اجرای آن شرط کافی برای ادراک این مجموعه نیست و تا زمانی که هنرجوی این رشته به شناخت درستی از ساختار ردیف نرسد بدل به موسیقی دانی عالم و «ردیف دان» نخواهد شد. دریافت دقیق و عمیق از ردیف موسیقی هم، فقط زمانی حاصل می‌شود که آموزش و فراگیری آن با طبقه‌بندی و تفسیری منطقی همراه شده نیز توضیح و تحلیلی در این باره آنگاه ثمربخش و سودمند خواهد بود که بنیادی «ساده محور» داشته باشد.

در این کتاب اصلی بر شناخت «گوشه‌های سیار» است که فصل مهم و گسترده‌ای از ردیف موسیقی را به خود اختاص داده‌اند. در همین راستا، به چگونگی ساختار موسیقی دوره‌های قبل اشاره‌ای گذرا شده و نیز اصطلاح‌ها و مفاهیم مویسقی اموری مانند ردیف، روایت، دستگاه، آواز، مقام، گوشه درآمد، نغمه، فرود و... شرح داده شده‌اند. بخش دوم کتاب توجه به مهم ترین عنصر موسیقی، یعنی مقام به بررسی بسترهای صوتی اختصاص یافته است. آنچه در این کتاب آمده، گزیده‌ای مختصر از مطالب مطرح شده در کارگاه‌های «تحلیل ردیف» نویسنده است. 

سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «با کتاب سلامتیم» از بیست‌و‌یکم تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه 1401 در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی (ره) و مجازی در سامانه ketab.ir  برگزار می‌شود.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها