چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹
موسسه مطالعات و تحقیقات ابرار معاصر تهران به دانشجویان علوم سیاسی و روابط بین‌الملل کتاب هدیه می‌دهد

انتشارات موسسه مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران کتاب‌هایی چون «نقش سازمان‌های اطلاعاتی در سیاست خارجی کره جنوبی»، ««نظام بین‌الملل و نظم‌‌های در حال ظهور»، «جهنم نیات خوب»، «سیا در کردستان عراق» و کتاب‌های دیگری در حوزه سیاست و نظام بین‌الملل در غرفه خود جای داده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، انتشارات موسسه مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران در سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارد.  

انتشارات ابرار کتاب‌هایی چون «نقش سازمان‌های اطلاعاتی در سیاست خارجی کره جنوبی»، ««نظام بین‌الملل و نظم‌‌های در حال ظهور»، «جهنم نیات خوب»، «سیا در کردستان عراق» و کتاب‌های دیگری در حوزه سیاست و نظام بین‌الملل در غرفه خود جای داده است.

در کتاب «نقش سازمان‌های اطلاعاتی در  سیاست خارجی کره جنوبی» تلاش شده است تا از روش پژوهش ترکیبی بهره برده شود. به این‌صورت که در ارائه آمار و ارقام از رویکرد کمی استفاده می‌شود؛ در تشریح تحولات تاریخی از رویکرد توصیفی ـ تاریخی بهره برده می‌شود و در تشریح نقش سازمان‌های اطلاعاتی امنیتی در فرایند سیاست‌گذاری امنیتی کره جنوبی رویکرد تحلیلی ـ تبیینی به‌کار بسته می‌شود.

درباره نوآوری پژوهش حاضر و اهمیت نگارش این اثر باید گفت که مرور آثار نگارش یافته در حوزه سیاست خارجی کره جنوبی و نقش سازمان‌های اطلاعاتی در فرایند سیاست‌گذاری امنیتی این کشور، حکایت از خلأ مهمی داشت و آن، نگاه‌های تک‌محوری و در عین‌حال، تک سطحی در تحلیل فرازوفرودهای سیاست خارجی و مسائل امنیتی و سطحی‌نگری و تقلیل‌گرایی در مطالعه نقش سازمان‌های اطلاعاتی امنیتی کره جنوبی بود. در این‌‌خصوص، تلاش نویسنده این بوده است که از یک‌سو دوره‌های مختلف سیاست خارجی کره جنوبی را از پس از جنگ جهانی دوم تاکنون (2021) مورد کنکاش دقیق قرار دهد و از سوی دیگر، به معرفی و بررسی نقش سازمان‌های اطلاعاتی امنیتی در مسائل سیاسی و نظامی این کشور بپردازد.

کتاب «جهنم نیات خوب» در پی توضیح این مطلب است که چرا ایالات متحده ربع قرن گذشته را در پیگیری سیاست خارجی جاه‌طلبانه، غیرواقع‌بینانه و ناموفق گذرانده است. به‌رغم پیروزی در جنگ سرد و دستیابی به یک موقعیت برتر که از زمان امپراتوری روم سابقه نداشته است، رهبران ایالات متحده تصمیم به ایجاد نوعی تشکیلات نظامی گسترده گرفتند که باعث قصور در برخی حوزه‌های دیگر شد و شبکه گسترده‌ای از متحدان، کشورهای وابسته، پایگاه‌های نظامی و تعهدات امنیتی را ایجاد کردند؛ با وجود این‌که می‌توانستند از فرصت شکست رقیب اصلی خود یعنی شوروی برای کاهش مسئولیت‌های جهانی آمریکا بهره‌برداری کنند. چرا هم دموکرات‌ها و هم جمهوری‌خواهان برای گسترش دموکراسی، بازارها و سایر ارزش‌های لیبرال در سراسر جهان، دست به کارزاری نسنجیده زدند؟ این استراتژی که گاهی از آن با عنوان «هژمونی لیبرال» یاد می‌شود، با تحمیل هزینه‌های گزاف، شکست خورده است. با وجود هزینه‌های روزافزون و باتلاق‌های این هژمونی، سه دولت متوالی یعنی کلینتون، بوش و اوباما به آن پایبند بوده‌اند. چرا واشینگتن به‌رغم غیرضروری و ناموفق بودن این استراتژی بر ادامه مسیر اصرار می‌ورزد و چگونه دستگاه سیاست خارجی آمریکا را به حمایت از این سیاست‌ها متقاعد می‌کند؟

کتاب «نظام بین‌الملل و نظم‌‌های در حال ظهور» از این لحاظ مورد توجه انجمن روابط بین‌الملل قرار گرفته که به‌عنوان اصلی‌ترین دغدغه کشور‌های منطقه‌ای محسوب می‌شود. هر یک از نظریه‌پردازان روابط و امنیت بین‌الملل، شکل خاصی از نظم‌‌های در حال ظهور را تبیین می‌کنند. نظم‌‌های در حال ظهور منطقه‌ای و بین‌المللی مبتنی بر نشانه‌‌های ساختاری و فرآیندی است که واقعیت‌‌های حوادث در حال ظهور را منعکس می‌سازد.

نظم‌‌های بین‌المللی در حال ظهور تابعی از تحولات ساختاری و چگونگی توزیع قدرت بین بازیگران است. در هر دوران تاریخی، شکل خاصی از نظم منطقه‌ای و بین‌المللی ظهور می‌یابد و تحت تأثیر نیرو‌های ژرف تاریخی با دگرگونی روبه‌رو می‌شود. نظریه‌پردازانی از جمله روزنا، برژینسکی و رابرت کاپلان به این موضوع اشاره دارند که در دوران بعد از جنگ سرد، نظام بین‌الملل در شرایط «آنارشی فزاینده» و چالش‌‌های امنیتی بحران‌ساز قرار دارد.

نویسنده کتاب «سیا در کردستان عراق»، چارلز سم فدیس، افسر بازنشسته عملیات سیا و مفسر امنیت ملی است. او علاوه بر نویسندگی ، سخنرانی و تدریس، برای ارتش و دولت ایالات متحده و نهادهای خصوصی به مشاوره می‌پردازد. فدیس تحصیلات خود را در دانشگاه جان هاپکینز و دانشکده حقوق دانشگاه مریلند به پایان رسانده است.کتاب پیش رو به شرح زمینه‌سازی برای حمله ایالات متحده آمریکا به عراق و سرنگونی رژیم بعث و نقش سیا در این فرایند و درنهایت عدم موفقیت آن در فرایند دولت ـ ملت سازی در عراق جدید می‌‌پردازد. موارد مندرج در این کتاب از چند جنبه حایز اهمیت است.

انتشارات موسسه مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران در سی و سومین دوره نمایشگاه تهران در تاریخ 21 تا 31 اردیبهشت 1401 حضور خواهد داشت. کتاب‌های انتشارات ابرار معاصر تهران با 30% تخفیف ویژه در اختیار اساتید و دانشجویان قرار می‌گیرد و علاوه بر این به هر دانشجوی رشته علوم سیاسی و روابط بین‌الملل یک جلد کتاب هدیه خواهد شد.

سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «با کتاب سلامتیم» از 21 اردیبهشت تا 31 اردیبهشت به صورت فیزیکی و مجازی در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها